Davos- Pysyykö maailmantalous vielä muuttamattomalla kurssillaan?

22.1.2018

Globaali talous on noussut vuosikymmenen alusta alkaen ja vahvat, positiiviset ennusteet yritysten tuloksentekokyvystä ovat asettaneet sijoittajalle lähes erinomaisen näyttämön. Osakkeiden osalta optimismi jatkuu jo kahdeksatta vuotta ja omaisuuserät ovat maailmanlaajuisesti kasvaneet 3,4 biljoonaa dollaria 2018 vuoden aikana. Toki Bitcoin ja kryptovaluutat ovat olleet omassa vuoristoradassaan, mutta muilta osin markkinatilanne on optimistinen.

Maanantaina alkava Maailman talousfoorumi Davosissa, Sveitsissä on vaikuttanut historiallisesti osakemarkkinoihin. BlackRockin varapuheenjohtaja Phillipp Hidebrand uskoo mielialan pysyvän hyvänä, mikäli asiat pysyvät muuttumattomina. Mutta kysymys on ennemminkin siitä, kuinka kauan tilanne voi pysyä muuttumattomana maailmannäyttämöllä? Robert Shiller näkee yhtäläisyyksiä 1929 vuoden romahduksessa, joka sysäsi suuren laman alkuunsa. Shiller näkee, että saman kaltaista voimakasta korjausliikettä tuskin nähdään siinä mittakaavassa, mutta korjausliike tulisi silti olemaan vahingollinen.

Davosin kokoukseen osallistujilla on silti eriäviä mielipiteitä talouden tulevaisuudesta. Harvard yliopiston professori Kenneth Rogoff argumentoi, että finanssikriisin asettama varjo on hiljalleen väistymässä ja talous voi jatkaa kasvamistaan. Kukaan ei silti kiistä, etteikö myös uhkia olisi havaittavissa.

Yksi painava huolenaihe on Kiinan velkaantuminen, joka Rogoffin mukaan tulisi olemaan globaalin laman episentrumi. Kiina ei ole ainoa velkaantuva taho, vaan myös yleinen globaali velka on noussut 2017 kolmannella kvartaalilla ennätykselliseen 233 biljoonaan dollariin. Korkotasojen noustessa tilanne voi käydä tukalaksi usean tahon osalta. Yhdysvallat vetävät kuitenkin pisimmän korren, mitä tulee riskeihin. Donald Trumpin protektionismi ja yleinen johtamistapa herättävät huolta.

Lähde: Bloomberg

Jamilla Heiskanen