Miten saan käyttööni e-laskun?

Osakesäästäjät veloittaa paperilaskuista 3 € suuruisen laskutuslisän. Ottamalla käyttöösi kätevän ja ekologisen e-laskun säästät siis luonnon lisäksi selvää rahaa!

Tekemällä aktivoinnin 31.10.2021 mennessä e-lasku ehtii käyttöön jo seuraavassa laskutuksessa. Vuoden 2022 jäsenmaksulaskut lähetetään marraskuussa.

Täältä löydät pankkien yleiset ohjeet e-laskun tilaamiseksi. Alempaa löydät tarkemmat tiedot Osakesäästäjien jäsenmaksun maksamiseksi tarvittavista tiedoista.

Kirjauduthan turvallisuussyistä verkkopankkiisi aina menemällä itse suoraan pankin sivuille! Älä käytä verkkopankkiin menemiseen linkkejä tai hakukoneita.

Eri pankkien ohjeet e-laskun käyttöönottoon

Löydät ohjeet e-laskun käyttöönottoa varten klikkaamalla oman pankin nimeä.

Osuuspankki

Säästöpankki

Oma Säästöpankki

Nordea

POP Pankki

S-pankki

Aktia

Danske Bank

Handelsbanken

Ålandsbanken

Mikäli tarvitset apua e-laskun käyttöönottoa varten ole yhteydessä oman pankin asiakaspalveluun.

E-lasku kohdistetaan jäsennumeron avulla

Jäsennumeron saat tietoosi:

1. Viimeisimmän laskun asiakasnumero-kentästä
    2. Sähköpostitse saapuneesta rekisteröintiviestistä, jonka sait liityttyäsi jäseneksi
    3. Viisas Raha-lehden takankannesta osoitetietojen yhteydestä
    4. Tiedustelemalla toimistolta toimisto@osakeliitto.fi

E-laskun saat tilattua yleensä seuraavasti:

1. Kirjaudu omaan verkkopankkiisi. Ylempänä on pankkikohtaisia ohjeita e-laskutuksen käyttöönottoon liittyen.
    2. Siirry verkkopankissa laskujen maksuun. Laskujen maksussa on yleensä kohta, jonka kautta voi tilata e-laskun, siirry tässä kohtaa e-laskun tilaamiseen.
    3. Tässä vaiheessa verkkopankki yleensä tarjoaa mahdollisuutta hakea laskuttajaa e-laskun tilaamista varten. Haku kannattaa tehdä laskuttajan nimellä: Suomen Osakesäästäjät ry (huomioithan haussa, että olet käyttänyt isoja ja pieniä kirjaimia).
    4. Haku antaa tuloksen ”Suomen Osakesäästäjät ry”
    5. Valitse Suomen Osakesäästäjät ry ja paina jatka jatkaaksesi varsinaiseen e-laskun tilaukseen.
    6. Sivulla näkyy laskuttaja (Suomen Osakesäästäjät ry), laskun aihe (eLasku) ja vastaanottaja (sinun nimesi).
    7. Kirjoita jäsennumerosi kohtaan ”Asiakasnumero”.
    8. Paina sivun oikeasta alareunasta painiketta ”Tilaa e-lasku”.

Jos haluat, että pankki maksaa tilaamasi e-laskun automaattisesti, laita rasti ruutuun kohdassa ”Haluan, että e-lasku hyväksytään ja maksetaan automaattisesti eräpäivänä”. E-laskun tilaaminen ei tarkoita automaattisesti sitä, että lasku veloitetaan tililtäsi ilman hyväksyntääsi. Jos et laita rastia tähän ruutuun, saat e-laskun tarkastettavaksi verkkopankkiisi ja voit hyväksyä ja maksaa sen itse.

Tilattuasi e-laskun, laskut ilmestyvät jatkossa suoraan verkkopankkiisi hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Voit halutessasi maksaa ne heti tai vasta eräpäivänä. Pankistasi riippuen voit saada ilmoituksen verkkopankkiisi tulleista uusista e-laskuista sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Toisen henkilön jäsenyyden maksaminen

Jos tilaat e-laskun toisen henkilön puolesta (eli maksat esimerkiksi puolison tai lapsen jäsenyyden) tarvitset tämän jäsenen jäsennumeron, jonka syötä asiakastunnus-/asiakasnumerokenttään. Tarkistathan, että jäsennumero on kirjoitettu e-laskuun oikein, sillä näissä tapauksissa vain jäsennumero kertoo kenen jäsenmaksu on kyseessä.

e-lasku