Webinaariohjeita

Webinaareihimme osallistuminen on helppoa, mutta webinaarit ovat myös monelle osakesäästäjälle uusi tuttavuus. Webinaari on verkossa järjestettävä koulutus. Näiden ehdottomasti suurimpana hyötynä on helppous. Voit osallistua mistä päin maailmaa tahansa. Tämän lisäksi näitä yleensä nauhoitetaan, jolloin voit katsoa ohjelmaa jälkikäteenkin.

Webinaareissa kouluttaja on yksin tai avustajan kanssa studiossa, ja tämä vaikuttaa vuorovaikutukseen. Fyysisissä koulutuksissa näkee yleensä yleisön reaktioista, miten koulutus etenee ja spontaanit kommentit ja kysymykset voivat aikaansaada mielenkiintoista keskustelua.

Webinaareissa on yleensä liian suuri yleisö suullisten kysymysten mahdollistamiseen. Käytössämme on chat, johon voi esittää kysymyksiä joko suoraan kouluttajalle tai asiantuntijalle, jos meillä on sellainen mukana. Suurimmissa koulutuksissa on yleensä asiantuntija mukana vastaamassa kysymyksiin.

Osakesäästäjien webinaarit ovat pääsääntöisesti live tilaisuuksia. Jos kyseessä nauhoituksesta kerromme siitä selvästi, koska niissä ei voi esittää kysymyksiä suoraan. Kun toteutamme nämä livenä voi mitä vain sattua matkan varrella sekä järjestäjälle, että osallistujalle. Sähköt voivat mennä poikki ja linjat sekä tietokoneet voivat kaatua. Tämän olemme huomioineet ja meillä on pääsääntöisesti tekninen valmius jatkaa webinaarien, vaikka järjestäjätaholla törmäisimmekin tällaisiin ongelmiin.

Alla tietopaketti miten webinaarejamme toimivat ja vinkkejä ongelmatilanteisiin. Käytämme pääosin Go To Webinar alustaa.

Tekniset vaatimukset

Suosittelemme käyttämään alle 5 vuotta vanhoja laitteita, Chrome selainta (jos Windows koneella) sekä vähintään 2MBps verkkonopeutta. On myös suositeltavaa, että tuoreimmat päivitykset ovat asennettuna. Tutustu vähimmäisvaatimuksiin Go To Webinarin kotisivuilta suoraan tästä.

Rekisteröiminen

  1. Voit valita haluatko rekisteröityä etukäteen tai kun webinaari on alkamassa.
  2. Sinulle toimitetaan linkki joko kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä tai pari päivää ennen koulutusta. Avaa tämä linkki.
  3. Rekisteröidy nimelläsi ja sähköpostiosoitteellasi ja paina ”register” (suom. ”rekisteröidy”)
  4. Jos rekisteröidyit etukäteen saat sähköpostiisi vahvistusviestin, jossa on tarkat ohjeet osallistumiseen englanniksi. Tämän sähköpostin kohdassa 1. on sininen nappi ”join webinar” (suom. ”liity webinaariin”). Klikkaa tuo auki alkaen 30min ennen koulutuksen alkua.
  5. Jos rekisteröidyt kun webinaari on alkamassa, tee niin alkaen 30min ennen koulutuksen alkua (saat silloinkin sähköpostin, jossa sama liittymislinkki)
  6. Voit silloin suoraan siirtyä webinaariin samalta selainsivulta klikkaamalla ”join webinar in progress” (suom. ”Liity käynnissä olevaan webinaariin”).
  7. Aukeaa ruutu selaimessa (tai sitten ilmestyy nuoli selaimen vasemmassa alakulmassa, avaa se silloin) paina ”Avaa Go To Opener
  8. Olet mukana!
  9. Lähetys alkaa etukäteen kerrottuna aikana. Webinaariaikataulusta pyritään pitämään kiinni, mutta jos tulee paljon kysymyksiä voi webinaari venyä jonkun verran.
  10. Taukoja on tunnin tai puolentoista tunnin välein, riippuen webinaarista. Tästä ilmoitetaan etukäteen.

Tekniikka webinaarin aikana

  1. Meillä on kaksi toteutustapaa. Joko näet kaksi ruutua, jossa materiaalit toisessa ja esittelijän kuva toisessa. Tällöin voit muuttaa ruutujen kokoa vetämällä ruutujen välissä olevasta palkista.
  2. Toinen esitystapa on kun esittelijällä on iso näyttö vierellään jossa materiaalit, silloin kaikki on samassa kuvassa eikä kuvasuhdetta pysty muuttamaan.
  3. Oikealla on punainen nuoli ja joitakin näppäimiä, paina punaista nuolta ja valikko aukeaa.
  4. Voit valikossa säätää ääniasetukset, lähettää viestejä yms. Näet myös jos me lähetetään chatin kautta kaikille viestejä. Jos haluat tallentaa chatin, voit kopioida tämän webinaarin lopussa (valitse kaikki Ctrl-A > kopioi Ctrl-C ja liitä vaikkapa Word dokumenttiin Ctrl-V)
  5. Jokaisen tulee varmistaa, että ääni kuuluu ennen webinaarin alkamista, näytöllä tulee olemaan ohjeet tähän (punaisen nuolen takaa ovat kaikki asetukset ja äänitesti)! Kirjaudu siis ajoissa, vähintään 5-15min ennen kuin aloitetaan.
  6. Jos avaat valikon ja et tee mitään vähään aikaan sulkeutuu valikko. Voit milloin vain avata sen uudestaan. Tuon saa kiinnitettyä menun asetuksista myös.
  7. Jos jokin valikon näppäimistä alkaa vilkkumaan on tullut viesti (kaikille)
  8. Kysymykset näkyvät vain järjestäjillä. Voit siis vapaasti kommentoida ja kysyä
  9. Jos esität kysymyksen voi vastaus viipyä riippuen aktiviteetista. Kysymyksiin vastaa joko kouluttaja itse tai erillinen asiantuntija. Jos asiantuntija on mukana kerrotaan siitä erikseen.
  10. Osa kysymyksistä viedään vastauksen kanssa chatiin kaikille luettavaksi, kysyjän nimeä ei koskaan paljasteta muille osallistujille
  11. Jos et saanut vastauksen kysymykseesi, voit aina lähettää tämän esittelijälle
  12. Emme pysty vastaamaan puhelimeen enää, kun webinaarin alkuun on alle 15min, emmekä myöskään webinaarin aikana.

Ergonomia ja muut asiat webinaarin aikana

  • Järjestämme sekä pitkiä, että lyhyitä webinaareja. Jos kyseessä pitkästä webinaarista, huolehdi erityisesti mukavuudestasi mm seuraavin keinoin;
  • Pyri rauhoittamaan tilan, jotta voit keskittyä webinaariin
  • Nouse seisomaan ja liiku aika ajoin, vaihda mahdollisuuksien mukaan istumapaikkaa jne.
  • Voit syödä ja juoda milloin vain, taukojen aikana ehdit vessaan ja jääkaappiin. Ota myös raitista ulkoilmaa taukojen aikana
  • Taukojen aikana laitamme ison kellon näyttöön, josta näet tarkkaan milloin jatketaan
  • Mieti etukäteen millaista ruokaa ja pikkupurtavaa haluat, ja tee valmistelut etukäteen ajoissa.
  • Sulje puhelimesi kokonaan (tai vie se toiseen huoneeseen), somettaminen, tekstiviestit, puhelut yms haittaavat keskittymistä paljonkin
  • Jos jokin meni ohi, ei haittaa, äläkä tarraudu siihen. Webinaareistamme muodostuu useimmiten tallenne, jota voi katsoa yhä uudestaan ilmoitettuun eräpäivään asti
  • Huolehdi, että sinulla on muistiinpanomateriaaleja

Webinaarin jälkeen

  • Webinaarista muodostuu tallenteen, jota voi katsoa webinaarin jälkeisestä päivästä alkaen
  • Tallenteen osoite on sama kuin rekisteröitymislinkki (ei siis ”join webinar” linkki)
  • Lähetämme palautekyselyn, vastaa mielellään siihen, luemme kaikki palautteet ja kehitämme niiden perusteella toimintaamme.

Materiaalit

  • Tiettyihin koulutuksiin sisältyy mahdollisuus paperimateriaaleihin.
  • Varmista, että sähköpostissasi on tilaa 10MB, jotta sähköiset materiaalit tavoittavat sinua (kaikkiin koulutuksiin ei jaeta materiaaleja erikseen)
  • Materiaalit ovat pdf muodossa
  • Älä jaa sähköiset materiaalit kenenkään kanssa. Sähköiset- ja paperimateriaalit ei voi ostaa erikseen.
  • Materiaalien muokkaaminen tai tekstin kopioiminen ei ole sallittua

Ongelmatilanteet

Go To Webinar ohjelma ei aukea

  • Selaimessa on pop-up ikkunoiden (=ponnahdusikkunoiden) esto, pitää olla pois päältä
  • Suosi Chrome selainta
  • Tarkista palomuuri/virustorjunta asetukset
  • Reitittimen virran katkaiseminen ja kytkeminen voi auttaa myös

 Suljin vahingossa webinaarin / minut heitettiin ulos webinaarista

  • Liity uudestaan milloin vain webinaarin aikana
  • Tarkista verkkoyhteytesi tarvittaessa, jopa lyhyet katkokset voivat aiheuttaa ongelmia

 Webinaari loppui äkillisesti, järjestäjän taholta (Webinar has ended ilmoitus)

  • Pidä sähköpostiasi auki koko webinaarin aikana. Jos järjestäjä törmää teknisiin ongelmiin (esim. pidempi sähkökatkos tai vakava verkkovika), joka katkaisee webinaarin kokonaan, lähetämme muutaman minuutin viiveellä uuden varalinkin sähköpostiisi ja ohjelma jatkuu noin 10-15 min päästä.
  • Jos varaverkkoyhteytemme ei myöskään toimi, järjestämme webinaarin kokonaan uusiksi mahdollisimman pian, yleensä viikon sisällä
  • Webinaariohjelmamme muodostaa automaattisesti tallenteen siihen asti toteutuneesta webinaarista, varalinkin kautta muodostuu myös toinen webinaaritallenne. Järjestäjä ohjeistaa osallistujia erikseen tästä.

 Ääni ei kuulu

  • Onko tietokone äänettömällä? Käytätkö kuulokkeita vai kaiuttimia? Kokeile vaihtaa äänen lähdettä
  • Säädä äänen voimakkuutta pienemmälle
  • 30min ennen webinaarin alkua on ruudussa ohjeet äänen testaukseen PC:llä. Applen laitteilla valikko voi olla toisen näköinen.
  • Ääniasetukset voidaan muuttaa webinaarin aikana punaisen nuolen takaa.
  • Sulje webinaariohjelma ja käynnistä uudestaan, jos mikään ei auta.

 Yritin katsoa tallennetta, ei onnistu

  • Tallenne katsottavissa vasta webinaarin jälkeisenä päivänä
  • Jos tulee teksti ”webinar has ended (suom. webinaari on päättynyt), tyhjennä selaimesi välimuisti ja kirjaudu uudestaan

Antoisia hetkiä webinaareissamme!

Takaisin