Sijoittajabarometri: hallituksen arvosana noussut reilusti viime kaudesta

Osakesijoittajat antoivat tämän vaalikauden hallitukselle sijoittamiseen liittyvästä lainsäädännöstä kouluarvosanaksi 6 ½ ja verotuksesta 7, selviää Pörssisäätiön ja Suomen Osakesäästäjien teettämästä Sijoittajabarometrista. Arviot ovat nousseet selvästi edelliseen hallituskauteen verrattuna.

Sijoittajabarometrissa vastaajat arvioivat hallitusta ja eduskuntaa kouluarvosanoin välillä 4–10. Viime kauden Kataisen hallitus sai keväällä 2014 tehdyssä kyselyssä lainsäädännöstä arvosanaksi 6-, kun Sipilän hallituksen tuore arvosana on 6 ½ eli lähes numeron parempi. Samoin Kataisen hallitus sai verotukseen liittyvistä toimenpiteistä arvosanaksi vain 5 ½. Uusimmassa barometrissa arvio yltää kouluarvosanaan 7 ja on siten jopa 1,5 numeroa edellistä kautta positiivisempi.

Osakesäästötilistä kiitosta

Osakesäästötili sai vastaajilta kiitosta. Kuten kympin hallitukselle antanut vastaaja perustelee avoimessa vastauksessaan: ”Osakesäästötili tuli heti mieleen hyvistä uudistuksista.”

Sijoittajabarometrissa keskeisenä uudistustoiveena esiin nousi osinkoverotus. Sijoittajat haluaisivat puuttua siihen epäkohtaan, että piensijoittajat maksavat osinkoveroa ankarimman kautta. Listattujen ja listaamattomien yhtiöiden epäreilu verotus aiheuttaa närää. Lisäksi osa toivoi edelleen pienten osinkojen verovapautta.

” Piensijoittajien pääomaverotus on edelleen aivan liian suuri. Suuret toimijat välttyvät verolta

omistaessaan 10% yhtiöstä. Myös säätiöt ja muut yleishyödylliset tahot pääsevät kuin koira

veräjästä. Mikäli näiden tahojen verovapauteen puututtaisiin, olisi yleisen pääomaveron tasoa

mahdollista laskea huomattavasti.”, kommentoi yksi vastaajista.

Osakesäästäjien toimitusjohtaja Tuomo Katajamäki kommentoi tuloksia: ”Suomalaiset ovat oikeudenmukaista kansaa. Tästä syystä osinkojen epäoikeudenmukainen verotuskohtelu näkyy vahvasti negatiivisissa kommenteissa. Pyrimme toimimaan epäkohdan poistamiseksi seuraavan hallituksen aikana.

Verotukseen liittyvät arvosanat olisivat olleet muutoin selkeästi heikompia, mutta Osakesäästötili näyttää pelastaneen asian. Tämä käy ilmi erityisesti sanallisista kommenteista. Monet olivat tyytymättömiä verotukseen, mutta kiittelivät Osakesäästötilin tasoittavan eri sijoitusmuotojen verotusta.”

Puolivuosittainen barometri selvittää osakesijoittajien näkemyksiä

Sijoittajabarometri on kaksi kertaa vuodessa toteutettava Pörssisäätiön ja Suomen Osakesäästäjien kysely, jonka toteuttajana on Tietoykkönen. Vastaukset kerättiin verkkokyselynä maaliskuussa. Kohderyhmänä olivat Suomen Osakesäästäjien jäsenet ja Pörssisäätiön uutiskirjeen tilaajat, joille lähetettiin sähköpostitse kutsu osallistua tutkimukseen. Määräaikaan mennessä saatiin yhteensä 1961 hyväksytysti täytettyä vastausta. Vastaajista 93 prosenttia ilmoitti sijoittavansa tällä hetkellä pörssiosakkeisiin.

Lisää asiaa Sijoittajabarometrista on luvassa myöhemmin Osakesäästäjien Viisas Raha -lehdessä, joka julkaistaan 11.4. Tämä hallitusarvosanojen pohjalta tehty artikkeli on julkaistu yhteistyössä Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kanavissa tänään 3.4.