Tukea ja neuvoja sijoittamiseen

Entistä useampi meistä haluaa vaurastua sijoittamalla rahastoihin ja osakkeisiin. Viisas Raha -lehdestä löydät hyviä vinkkejä onnistumiseen, saat lehden ja muita etuja Osakesäästäjien jäsenenä.

Sijoittaminen kiinnostaa yhä useampaa, nykyään myös nuoria. Nuorten koulutustaso kohenee, ja samalla paranee ymmärrys oman talouden hallinnan tärkeydestä. Osa nuorista kantaa huolta eläkepäivistä: voiko nykyinen eläkejärjestelmä taata vielä vuosikymmenten päästä samanlaisen toimeentulon kuin nykyisin. Moni nuori on innostunut säästämään rahastoihin ja enenevissä määrin myös suoriin osakesijoituksiin.

Rahastoista osakkeisiin

Finanssialan ammattilaiseksi opiskeleva Kaisa Vanha-Perttula on oiva esimerkki siitä, miten osakesäästäminen voi saada alkunsa.

– Lähdin liikkeelle sellaisilla rahastoilla, jotka sopivat mielestäni hyvin aloittelevalle sijoittajalle.

Ennen ensimmäisten osakkeiden ostoa Vanha-Perttula halusi ottaa asioista selvää perusteellisesti. Hän luki muun muassa sijoituskirjoja, kuunteli podcasteja, luki talousuutisia ja keskusteli sijoittamisesta kaveripiirinsä kesken.

– Keskityn sijoittamaan sellaisiin yhtiöihin, jotka tunnen ja joiden kasvumahdollisuuksiin uskon vakaasti. Ostin ensimmäisenä metsäteollisuusyhtiö UPM:n osakkeita, joka tuntui hyvältä ja turvalliselta valinnalta pitkällä tähtäimellä.

Osakesäästäminen on pitkän aikavälin sijoittamista, joka johtaa vaurastumiseen. Rahasto- ja osakesäästäjiä onkin pitkälti yli miljoona.

– Osakesäästäminen on tuottoisin tapa kerryttää varallisuutta, kuten historia kertoo. Osakkeisiin sijoittaminen on hyvin mielenkiintoista, kun pääsee omistamaan osan yrityksestä, jonka toiminnan tuntee, kuten Harviasta ja Marimekosta, Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman sanoo.

Vaikka järjestön nimi on Osakesäästäjät, ei jäsenyys edellytä osakkeiden omistamista. Jäseninä on paljon muihin kohteisiin, kuten rahastoihin, sijoittaneita.

– Jäseniämme yhdistää se, että he ovat kiinnostuneita taloudesta ja säästämisestä, Snellman sanoo.

Lehdestä tietoutta nuorille

Nuorten taloustiedon kohentaminen on yksi Osakesäästäjien tärkeimmistä toiminta-alueista.

Syksyllä 2020 alkoi lukiolaisille suunnattu sijoituskoulupilotti, jonka opetusmateriaalin tuottamista Osakesäästäjät on tukenut. Kurssilla oppilaat saavat perustiedot taloutensa hallinnasta sijoittamisen avulla. Sijoituskouluun osallistuvat saavat veloituksetta Viisas Raha -talouslehden.

– Viisas Raha on laadukas sijoittamista käsittelevä aikakauslehti, jonka tarjoamme jäsenillemme. Haluamme lukioyhteistyöllä tarjota nuorille varhain tietoa ja tukea sijoittamiseen. On tärkeää, että kaikki nuoret saavat samat mahdollisuudet säästämisen aloittamiseen riippumatta siitä, ovatko heidän vanhempansa sijoittajia vai eivät, Snellman sanoo.

Lue Viisaan Rahan näytenumero täältä »

Osakesäästäjien jäsenet saavat jopa 2000 euron edut. Jäsenet ovat osa merkittävää sijoittajien yhteisöä.

Nuoret jäsenet arvostavat erityisesti jäsenetuja, yritysvierailuja ja verkostoitumista. Varttuneemmat jäsenet pitävät näiden lisäksi tärkeänä edunvalvontaa sekä lainsäätäjien että yritysten suuntaan.

Osakesäästötilin lanseeraus oli järjestölle iso voitto kahdeksan vuoden vaikutustyön jälkeen. Nyt haluamme vaikuttaa osakesäästötilin kehittämiseksi entistä paremmaksi ja verotuksen järkeistämiseksi.

– Teemme työtä sinun vaurastumisesi puolesta, Snellman sanoo.

Liity jäseneksi täältä »

Kirjoitus on julkaistu alun perin 6.3.2021 ilmestyneessä Ilta-Sanomien Oma Talous -liitteessä.