ETF

Kirjainyhdistelmä ETF tulee sanoista Exchange Traded Fund, suomeksi pörssinoteerattu rahasto. ETF sopii usean sijoittajan salkkuun. Ensinnäkin, ETF omistaa useita eri sijoituskohteita, mikä tarkoittaa, että ETF antaa helpon hajautuksen omistusten osalta. Toinen hyvä puoli piilee siinä, että sijoituksia voi tehdä säännöllisesti pienelläkin summalla.

ETF on passiivinen sijoituskohde, joka seuraa tarkasti ennalta määriteltyä vertailuindeksiä. Koska ETF on passiivisesti hallinnoitu pysyy hallinnointipalkkio yleensä matalana. Muista vertailla ETF:ien hallinnointipalkkioita ja juoksevia kuluja. Ota myös selvää, miten kiinnostava ETF on pärjännyt historiallisesti.

ETF on passiivisesti hallinnoitu ja siksi hallinnointipalkkio pysyy yleensä matalana. Osakesäästäjien jäsenenä pääset mukaan sijoituskursseille ja muihin tapahtumiin, jossa opit sijoittamisesta enemmän.

Nimensä mukaisesti ETF tarkoittaa rahastoa, jolla käydään päivittäin kauppaa arvopaperimarkkinoilla samaan tapaan kuin osakkeilla. Erona osakekaupankäyntiin on kuitenkin se, että ETF-rahastoilla on jatkuva markkinatakaus eli hinta ei heilu puhtaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan vaan markkinatakaajat pyrkivät hinnoittelemaan ETF:n hinnan mahdollisimman lähelle rahaston todellista arvoa.

Tänä päivänä tarjolla on hyvin laaja valikoima erilaisia ETF-rahastoja yhteen raaka-aineeseen keskittyneestä rahastosta kokonaisen maanosan osakemarkkinat käsittävään kokonaisuuteen.

Voit tutustua ETF:iin videolla, joka kertoo mitä ETF:t ovat ja mitä erityispiirteitä niihin liittyy.

Haluatko oppia  lisää sijoittamisesta?

Osakesäästäjät järjestää jäsenilleen erilaisia sijoituskursseja ja tapahtumia, joiden avulla tulet kehittymään sijoittajana.

» Tutustu jäsenyyteen