Sijoittajabarometri

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymistä ja heidän näkemyksiään talouden ja sijoitusmarkkinoiden kehityksestä. Tutkimus toteutetaan kaksi kertaa vuodessa.

Yksityissijoittajat ovat melko tyytymättömiä Marinin hallituksen toimintaan. He antavat hallitukselle kouluarvosanan 6 +, kertoo syksyn 2021 Sijoittajabarometri.

Hallitus saa yksityissijoittajilta lainsäädäntötyöstä hieman paremman arvosanan kuin verotuksesta: verotuksessa arvosana on 6, lainsäädännöstä hallitus saa yksityissijoittajilta 6 +.

“Poliittisten päättäjien ulostulot mahdollisista tulevista veronkorotuksista ovat saattaneet aiheuttaa epävarmuutta ja laskea mielialaa. Lisäksi valtion voimakas velkaantuminen huolestuttaa monia”, Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman tulkitsee tulosta.

Suosikkiyhtiöinä Sampo, Nordea ja Fortum – kärjessä myös uusia listautujia

Tänä vuonna pörssiin on listautunut ennätysmäärä uusia yhtiöitä. Yksityissijoittajien suosikit ovat perinteisesti olleet suuria yhtiöitä, mutta nyt Sijoittajabarometrin kiinnostavimpien pörssiyhtiöiden listalle on noussut myös pienempiä uusia tulokkaita.

Suosikkiyhtiöiden kärkikolmikossa Sampo jatkaa ensimmäisellä sijalla Nordean noustessa toiselle sijalle Fortumin ohi. Neljäntenä on Nokia ja viidennellä sijalla Kone. Tänä vuonna First North -markkinapaikalle listautuneista yhtiöistä Spinnova löytyy sijalta 10., Inderes sijalta 14. ja Modulight suosikkiyhtiöiden sijalta 20.

Sijoituskohteena kiinnostavimpana toimialana pidetään finanssisektoria ja toisen sijan jakavat energia ja raaka-aineet sekä teknologiasektori.

Hyvä hallinto on yksityissijoittajalle ympäristöasioita tärkeämpi

Vastuullinen sijoittaminen kiinnostaa. Sijoittajabarometrissa kysyttiin, mikä kolmesta vastuullisuuden näkökulmasta: ympäristö, sosiaaliset asiat vai hyvä hallinto on sijoituspäätöstä tehdessä tärkein. Kärkeen nousi hyvä hallinto (40 %), toiseksi ympäristöasiat (26 %) ja kolmanneksi sosiaaliset kysymykset, esimerkiksi ihmisoikeudet (12 %).

Victor Snellman ei ole tuloksesta yllättynyt:

”Hyvä hallinto on kuitenkin tärkein perusasia. Tähän liittyy johdon luotettavuus ja omistajien kunnioittaminen. Hyvin hallinnoidussa yhtiössä ei ole korruptiota.”

Mikä on sijoittajabarometri?

Tutkimuksen on tehnyt Tietoykkönen Oy Suomen Osakesäästäjien, Suomen Pörssisäätiön ja Viisas Raha -talouslehden toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymistä ja heidän näkemyksiään talouden ja sijoitusmarkkinoiden kehityksestä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Suomen Osakesäästäjien jäsenet sekä Suomen Pörssisäätiön sähköisen uutiskirjeen tilaajat.

Syksyn 2021 aineisto kerättiin internetin välityksellä 7. - 17.10.2021. Kohderyhmälle lähetettiin sähköpostitse kutsu osallistua tutkimukseen. Kutsuja Suomen Osakesäästäjien jäsenille ja Suomen Pörssisäätiön uutiskirjeen tilaajille lähetettiin yhteensä 37 349 kpl, lisäksi lähetettiin yksi muistutus. Määräaikaan mennessä saatiin yhteensä 3 156 hyväksytysti täytettyä vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 8,5%.

Jäsenyytesi mahdollistaa tutkimukset myös jatkossa.

Haluatko lukea lisää sijoittajabarometrista?

Osakesäästäjien jäsenenä pääset lukemaan sijoittajabarometrin tuloksia kattavammin Viisas Raha -lehdessä. Digiarkistosta löydät aikaisempien tutkimusten tulokset. Aktivoi digilehden lukuoikeus näiden ohjeiden avulla.

Jos et vielä ole jäsen, mutta haluat lukea tarkemmin tutkimus tuloksista voit liittyä helposti ja nopeasti jäseneksi täällä.

Viisas Raha -lehden kaikille avoimet verkkosivut tarjoavat nostoja sijoittajabarometrin tuloksista osoitteessa www.viisasraha.fi/tutkittua.