Sijoittajabarometri

Sijoittajabarometrin tarkoituksena on selvittää yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymistä ja heidän näkemyksiään talouden ja sijoitusmarkkinoiden kehityksestä. Barometri toteutetaan kaksi kertaa vuodessa - syksyisin ja keväisin - vuodesta 2014 lähtien.

Barometri on Suomen Osakesäästäjien, Pörssisäätiön ja Viisas Raha -talouslehden Tietoykkönen Oy:ltä tilaama tutkimus. Vastaajat ovat Suomen Osakesäästäjien jäseniä ja Pörssisäätiön uutiskirjeen tilaajia.

Sijoittajabarometri tutkii mitä mieltä suomalaiset sijoittajat ovat omasta varallisuudestaan, miten markkinat tulevat seuraavaan puolen vuoden sisällä kehittymään ja mitkä ovat vastaajien suosikkiyhtiöitä. Vaihtuvina kysymyksinä selvitämme ajankohtaisia teemoja. Keväällä 2022 selvitimme Sijoittajabarometrissa Ukrainan sodan vaikutuksia ja mitä mieltä suomalaiset ovat tämän hetken eläkejärjestelmästä.

Sijoittajabarometrien tulokset kootusti:

» Sijoittajabarometri kevät 2022

» Aikaisemmat Sijoittajabarometrin tulokset löytyvät Viisas Raha -lehtien digiarkistosta.  Aktivoi digilehden lukuoikeus näiden ohjeiden avulla. Kirjautuminen vaatii jäsenyyden, voit liittyä jäseneksi täällä.

Jäsenyytesi mahdollistaa tutkimukset myös jatkossa.

Haluatko lukea lisää sijoittajabarometrista?

Osakesäästäjien jäsenenä pääset lukemaan sijoittajabarometrin tuloksia kattavammin Viisas Raha -lehdessä. Digiarkistosta löydät aikaisempien tutkimusten tulokset. Aktivoi digilehden lukuoikeus näiden ohjeiden avulla.

Jos et vielä ole jäsen, mutta haluat lukea tarkemmin tutkimus tuloksista voit liittyä helposti ja nopeasti jäseneksi täällä.

Viisas Raha -lehden kaikille avoimet verkkosivut tarjoavat nostoja sijoittajabarometrin tuloksista osoitteessa www.viisasraha.fi/tutkittua.

Sijoittajabarometrin uutiset ja tarkemmat tulokset