Sijoittajabarometri

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymistä ja heidän näkemyksiään talouden ja sijoitusmarkkinoiden kehityksestä. Tutkimus toteutetaan kaksi kertaa vuodessa.

Sijoittajabarometri 1/2021 aineisto kerättiin maaliskuussa ja tulokset julkaistiin ensimmäiseksi 6.5.2021 Viisas Raha -talouslehdessä.

Sijoittajabarometrin tulokset kevät 2021
Sijoittajabarometrin mukaan yksityissijoittajien usko osakekurssien nousuun on ennätyskorkea ja yli puolet vastaajista on kasvattanut osakepainoa sijoitussalkuissaan.

Tällä hetkellä TOP3 kiinnostavimmat pörssiyhtiöt ovat Sampo, Fortum ja Nordea. Listan kärjessä on odotetusti kansanosakkeita. Nämä yritykset ovat markkina-arvoltaan suuria yrityksiä, hyviä osingonmaksajia ja tunnettuja kansainvälisiä brändejä. Suosikkeihin on noussut aikaisempaa enemmän myös pienempiä yhtiöitä: esimerkiksi ohjelmistoyhtiö Qt, saunoista tuttu Harvia ja terveysteknologiayhtiö Revenio ovat kymmenen suosituimman yhtiön joukossa.

Sijoitusbarometri on ennustanut hyvää pörssikehitystä jo viime keväästä lähtien ja monilla sijoittajilla onkin ollut ostohousut jalassa. Nyt usko osakekurssien nousuun on kovempi kuin koskaan. On mahdoton sanoa kuinka kauan nousu jatkuu voimakkaan elvytyksen ympäristössä ja luodaanko sillä hintakuplaa, pohtii Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman

Sijoittajabarometrin tuloksia käyvät läpi Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman ja OP:n pääanalyytikko Antti Saari. Kesto 15min.

Rahapodissa rentoa keskustelua Sijoittajabarometrin tuoreista tuloksia ja suomalaisten sijoituskäyttäytymisestä. Äänessä Victor Snellman, Martin Paasi ja Miikka Luukkonen. Kesto 65min.

Haluatko lukea lisää sijoittajabarometrista?

Tuoreimpia sijoittajabarometrin tuloksia avataan aiheeseen liittyvissä uutisissa alla.

Osakesäästäjien jäsenenä pääset lukemaan kevään sijoittajabarometrin tuloksia kattavammin Viisas Raha 3/2021-digilehdessä. Kirjaudut palveluun Lehtiluukun tunnuksillasi. Tarkemmat ohjeet tilaajatunnuksen käyttöönottoon ja sen aktivointiin täällä.

Jos et vielä ole jäsen, mutta haluat lukea tarkemmin välittäjävertailun tuloksista voit liittyä helposti ja nopeasti jäseneksi täällä.

Viisas Raha -lehden kaikille avoimet verkkosivut tarjoavat nostoja sijoittajabarometrin tuloksista osoitteessa www.viisasraha.fi/tutkittua.

Aiheeseen liittyvät uutiset