Suomisen luvut jäivät vertailukaudesta, korkean lisärvon tuotteissa positiivinen trendi

31.1.2017

Kuitukankaita valmistavan Suomisen (linkki yhtiösivulle) liikevaihto laski viime vuoden neljännellä kvartaalilla 100,4 miljoonaan euroon vertailukauden 104,2 miljoonasta eurosta. Liikevoitto puolestaan heikkeni 16,9 % ja oli loka-joulukuussa 3,5 miljoonaa euroa. Suominen arvioi, että sen kuluvan vuoden 2017 liikevaihto on parempi kuin viime vuonna (416,9 milj. € vuonna 2016). Myös yhtiön vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan edellisvuotta (25,6 milj. € vuonna 2016) korkeampi. Suomisen hallitus esittää yhtiökokoukselle 0,11 euron osakekohtaista osinkoa tilikaudelta 2016.

Suomisen toimitusjohtaja Nina Kopolan mukaan yhtiön vuosi 2016 oli sen tavoitteita heikompi, mikä johtui kiristyneen kilpailutilanteen aiheuttamasta laskusta myyntimäärissä ja haasteellisuudesta hinnoittelun suhteen. Erityisesti Pohjois-Amerikan ja Euroopan lastenhoidon pyyhintätuotteissa sekä Euroopan wc:stä huuhdeltavissa tuoteissa kilpailun kiristyminen vaikutti myös tuotteiden kysynnän kehityksen ennakointiin. Positiivista tilikauden kehityksessä oli sitä vastoin liikevaihdon jakauman myönteinen kehitys. Suomisen korkeamman lisäarvon tuotteiden liikevaihto kasvoikin jo 62 prosenttiin vertailukauden 60 prosentista. Lisäarvon tuotteiden myynnin suhteellisen osuuden kasvun jatkuminen tuo jatkossa potentiaalia Suomisen liikevaihdon ja kannattavuuden kehitykselle.

Henri Huovinen / OSKL