Ahtiumin (ent. Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj) konkurssi henkilöverotuksessa

4.10.2018

Jäsenemme ovat kyselleet menettelyä Ahtiumin konkurssissa ja onko osakkeiden tappio vähennettävissä vuoden 2018 verotuksessa.

Verohallinto on tiedottanut maaliskuussa 2018 asiasta seuraavaa. Uutta tiedotetta jossa todettaisiin arvonmenetyksen lopullisuus ei Verohallinto ole vielä antanut. Seuraamme tilannetta ja tiedotamme asiasta internetsivuillamme sitten kun Verohallinto julkaisee tätä koskevan tiedotteensa.

Verohallinnon tiedote, 15.3.2018

Ahtium Oyj (ent. Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj) on Espoon käräjäoikeuden päätöksellä 6.3.2018 asetettu konkurssiin ja päätös on tullut lainvoimaiseksi 14.3.2018. Ahtium Oyj:n osakkeiden hankintamenoa ei henkilöverotuksessa saa vähentää vielä konkurssiin asettamisen perusteella.

Luovutustappio syntyy, kun omaisuus myydään halvemmalla kuin se on ostettu. Henkilöiden tuloverotuksessa luovutustappioon rinnastetaan myös sellainen arvopaperin arvonmenetys, jota voidaan pitää lopullisena. Tällaisessa tilanteessa tappio on vähennyskelpoinen sinä vuonna, jolloin arvonmenetys on todettu lopulliseksi.

Konkurssitilanteessa arvonmenetys on lopullinen viimeistään silloin, kun pesänhoitaja antaa lopputilityksen velkojainkokouksessa. Kuitenkin jos pesänhoitaja tätä ennen antaa ilmoituksen, ettei jako-osuutta kerry, voidaan luovutustappiota pitää lopullisena. Konkurssin rauetessa varojen puutteen vuoksi, arvonmenetys on lopullinen, kun yhtiö poistetaan kaupparekisteristä.

Ahtium Oyj:n osakkeiden arvonmenetystä ei henkilöverotuksessa voi vähentää vielä verovuonna 2017, eli tappiota ei tule merkitä tänä keväänä tarkistettavalle verovuoden 2017 esitäytetylle veroilmoitukselle. Tappion voi vähentää verovuoden 2018 verotuksessa, jos arvonmenetys tulee lopulliseksi vuoden 2018 aikana.

Verohallinto seuraa Ahtium Oyj:n konkurssimenettelyä ja tiedottaa Ahtium Oyj:n osakkeiden arvonmenetyksen lopullisuudesta, kun pesänhoitaja on antanut lopputilityksen tai jako-osuutta koskevan ilmoituksen.

Pysy ajan tasalla sijoittamisen puhutuimmista aiheista ja seuraa Osakesäästäjiä Facebookissa ja Twitterissä