Anna tänä vuonna erilainen joululahja!

12.12.2018

Mitä jos antaisit tänä vuonna lahjaksi jotain sellaista, joka ei jäisi nurkkiin pyörimään.  Pörssiosakkeet tuovat iloa vuosiksi eteenpäin ja ovat oiva lahja kaikenikäisille. Pitääkö läheisesi esimerkiksi muodista tai peleistä? Mikset ostaisi hänelle tavaroiden sijaan yhtiön osaketta, jolloin hän pääsee nauttimaan tutun yhtiön menestyksestä eri tavalla.

Kuinka pörssiosakkeita voi ostaa lahjaksi? – Mitä kuusen alle.

Omille lapsille annetulla osakelahjalla sijoittaja edistää pitkäaikaista osakesäästämistä ja totuttaa seuraavaa sukupolvea talouden maailmaan. Myös puolisoa tai muita läheisiä voi ilahduttaa erilaisella joululahjalla, joka kestää aikaa! Joulukuusen alle voi paketoida kortin yhtiön nimellä varustettuna tai lahjakirjan, mikäli se on jo valmiina.

Pörssiosakkeiden antaminen lahjaksi onnistuu lahjoittamalla. Osakkeiden omistaminen vaatii arvo-osuustilin, jonka voi avata esimerkiksi omaan pankkiin. Tätä ei kuitenkaan voi avata ilman asianomaisen läsnäoloa. Alaikäisen kohdalla molempien huoltajien suostumus on riittävä tilin avaukseen. Lahjan antajat voivat myös sopia siirtävänsä rahaa lahjansaajan tilille ja sopia, että ne käytetään osakkeisiin, jonka jälkeen ostot voidaan toteuttaa yhdessä! Mikäli lahjan saajalla on jo arvo-osuustili, niin osakkeet voidaan lahjoittaa ja siirtää asianomaisen salkusta toiseen.

Kulut ja verotus?

Pörssiosakkeiden lahjoittamisesta kannattaa tehdä lahjakirja. Lahjakirjasta tulee käydä ilmi lahjan antaja sekä saaja, heidän arvo-osuustiliensä numerot sekä eriteltynä lahjoitettavat osakkeet (nimi ja kappalemäärä), arvoa ei ole pakollista ilmoittaa. Osalliset allekirjoittavat lahjakirjan ja siinä on hyvä mainita, onko kyseessä lahja vai ennakkoperintö. Alle 5 000 euron lahjat ovat verovapaita lahjan saajalle. Kun lahjan saaja pitää osakkeita vähintään vuoden, hän voi aikanaan tulevaa myyntivoittoa laskettaessa käyttää arvona lahjoitushetken arvoa eikä alkuperäistä ostoarvoa.

Lahjaverotus on olennainen osa huomioida, ja yksi henkilö voi lahjoittaa kolmen vuoden aikana 4 999 euroa. Tätä ylittävältä osuudelta peritään lahjaveroa, jolloin on syytä tehdä lahjaveroilmoitus verotoimistolle kolmen kuukauden kuluessa lahjoituksesta. Esimerkiksi lapsen tilanteessa molemmat vanhemmat ja isovanhemmat voivat lahjoittaa lapselleen kolmen vuoden aikana kukin 4 999 euroa.

Esim. Lapsella on kaksi vanhempaa, ja neljä isovanhempaa eli lähisukulaisia on yhteensä kuusi. Kukin heistä voi lahjoittaa lapselle 4 999 euroa kolmen vuoden aikana, eli yhteensä lapsi voi kolmen vuoden välein saada lahjoituksina 29 994 euroa. Lomakkeet ja lisätiedot verottajan sivuilta.

Osakkeiden lahjavero lasketaan käyvästä arvosta eli lahjoituspäivän pörssihinnasta. Käytännössä lahjoituspäivä on se päivä, jolloin osakkeet siirtyvät lahjansaajan arvo-osuustilille. Verovapaasta lahjasta ei tarvitse tehdä verottajalle lahjaveroilmoitusta. Verohallinnon ohjeen mukaan pörssiosakkeen arvo on todettavissa luotettavasti jälkikäteenkin.
Kulujen osalta osakkeiden ostosta peritään normaalisti kaupankäyntipalkkio, joka vaihtelee toimijasta riippuen. Osakesäästäjien keskusliiton jäsenenä käyt kauppaa hieman edullisemmin, joten jäsenetuihin kannattaa tutustua täältä. Myös arvo-osuustili voi sisältää kustannuksen, joten näihin kannattaa tutustua huolellisesti.

Kaiken kaikkiaan osakesijoittaminen avaa mahdollisuuden tutustua talouteen sekä yhteiskunnallisiin asioihin ja on tärkeä osa yksilön taloudenhallintaa ja vaurastumista. Pörssiosakkeet ovat myös luova tapa antaa omistajuus suosikkituotteen valmistajaan tai lempiyritykseen. Kaikista arvokkain lahja on myös vuosien kuluttua mieluinen korkoa korolle efektin myötä!