Arvo-osuustilin siirtäminen – Osakesäästäjän muistilista

14.12.2018

1. Kartoita minkä palveluntarjoajan palveluita haluat käyttää. Huomioithan, että arvo-osuustilien kustannukset sekä kaupankäynnistä veloitettavat palkkiot vaihtelevat toimijoittain. Osakesäästäjien jäsenenä saat merkittäviä etuja palveluista!

2. Osa palveluntarjoajista saattaa veloittaa säilytyksen siirrosta, kaikki kustannukset kannattaa selvittää palveluntarjoajalta etukäteen.

3. Vuositiliotteet, tilitapahtumat, kaupankäyntilaskelmat, osinko- ja maksuraportit jne etukäteen talteen. Varmista, että sinulla on ainakin hankintatiedot ja myyntivoitto-/tappiolaskelmat. Tulosta tiedot varmuudeksi ennakkoon.

4. Huomaa, että siirrossa arvopapereiden hankintatiedot- päivät, erät ja hinnat eivät siirry automaattisesti. Vanhempien ostojen osalta luovutustilanteessa voi hyödyntää joko 20% hankintameno-olettamaa alle 10 vuoden omistuksille ja 40% hankintameno-olettamaa vähintään 10 vuotta pidetyille omistuksille (TVL 46§).

5. Aiemman säilytyksen lopettaminen. Osingot maksetaan aina sinne, missä osakkeet ovat osingon täsmäytyspäivänä. Varmista myös ennen asiakkuuden lopetusta, että kaikki mahdolliset lisäpalvelulaskutukset ja säilytysmaksut tulevat hoidetuiksi.

6. Varaudu 5 arkipäivän katkoon osakekaupankäynnissäsi, mikäli säilytyksesi siirtyy toisesta säilyttäjäyhteisöstä. Jos olet siirtämässä säilytystä Arvopaperikeskuksesta (Euroclear Finland Oy), niin varaudu mahdollisesti pidempään kaupankäyntikatkoon kuin viisi arkipäivää.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa ja saa tuoreimmat julkaisut sijoittamiseen liittyen ensimmäisenä!