Cargotecilta tilinpäätös, kannattavuus vuotta 2016 korkeampi

8.2.2018

Cargotec raportoi torstaina tilinpäätöksensä. Yhtiön liikevaihto laski vuoden 2017 neljännellä kvartaalilla 902 miljoonaan euroon edellisvuoden vertailukauden 933 miljoonasta eurosta. Uusia tilauksia Cargotec kirjasi vuoden neljännellä kvartaalilla 784 miljoonalla eurolla, kun vertailukauden luku oli 822 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 74,6 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 61,0 miljoonaa euroa.

Cargotecin koko vuosi 2017 sujui liikevaihdon ja uusien tilauksien osalta vuotta 2016 heikommin. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2017 yhteensä 3280 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2016 oli 3514 miljoonaa euroa. Tilauksia Cargotec kirjasi viime vuonna yhteensä 3190 miljoonalla euroa, kun niitä tuli 3283 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Cargotecin kannattavuus oli kuitenkin vuonna 2017 vuotta 2016 korkeampi yhtiön liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja noustua 250,2 miljoonasta eurosta 263,2 miljoonaan euroon.

Cargotecin hallitus esittää yhtiön A-sarjan osakkeille 1,04 euron osakekohtaista osinkoa ja B-sarjan osakkeille 1,05 euron osakekohtaista osinkoa. Lisäksi yhtiö hallitus esittää osinkoa maksettavaksi kahdessa erässä.

Cargotecin ohjeistuksen mukaan yhtiön liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja paranee kuluvana vuonna vuodesta 2017.

Henri Huovinen, analyytikko OSKL