Hallitus erosi, miten käy Osakesäästötilin?

8.3.2019

Osakesäästäjien pitkään ajama merkittävä yhteiskunnallinen kehityskohta, Osakesäästötili, on edennyt eduskunnassa aivan kalkkiviivoille saakka. Kyse on siis valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä, johon kuului Osakesäästötiliä koskevan lain lisäksi muutokset muihin lakeihin, mitä Osakesäästötilin voimaantulo vaatii. Kyseisen mietinnön vaatimat muutokset ovat jo lähes kokonaisuudessaan hyväksytty eduskunnassa. Loput veromuutoksiin liittyvät lait käsiteltiin tänään eduskunnassa ja niiden suhteen viimeinen käsittely on 11.3.

Tämän aamun tärkein puheenaihe on ollut naistenpäivän lisäksi sote-uudistuksen kaatumisen myötä seurannut hallituksen eroaminen tehtävistään. Osakesäästäjien puheenjohtaja Timo Rothovius kommentoi yllättävää tilannetta: “Toivottavasti hallituksen kaatuminen ei johda myös osakesäästötilin kaatumiseen. Tämä on onneksi epätodennäköistä”. Osakesäästäjien edunvalvonnassa Osakesäästötili on ollut vahvasti agendalla koko prosessin ajan. Vierailuja eduskuntaan ja talousvaliokuntaan on ollut lukuisia ja asiaa on pidetty muutoinkin vahvasti esillä

Tilanne on varsin poikkeuksellinen suomalaisen politiikan historiassa. Lain mukaan tämänkaltaisessa tilanteessa toimitaan siten että eronnut hallitus jatkaa uuden hallituksen muodostamiseen asti toimitusministeristönä, joka hoitaa hallituksen juoksevia asioita ilman poliittisia tavoitteita. Hallituksen toimeenpanemat lakihankkeet, kuten tiedustelulait ja Osakesäästötili, voivat jatkaa etenemistään, mikäli eduskunta niin tahtoo. Hallitus ei voi kuitenkaan tehdä uusia poliittisia avauksia tai uusia lakialoitteita.

Valtiovarainministeriön lausunnon mukaan: “Hallituksen eduskunnalle antamat esitykset ovat voimassa ja käsitellään tavanomaiseen tapaan.  Käsityksemme on että entisten hallituspuolueiden enemmistö takaa läpimenon tilanteen muuttumisesta huolimatta.”

Valtionvarainministeriössä osakesäästötilin valmistelussa mukana ollut lainsäädäntöneuvos Paula Kirppu kommentoi tilannetta: “Hallituksen erolla ei tässä vaiheessa näyttäisi olevan vaikutusta osakesäästötililain antamiseen. Olemme saaneet eduskunnalta vastauksen osakesäästötiliä koskevaan lakiesitykseen 6.3. Lain voimaantulo edellyttää vielä kuitenkin tasavallan presidentin vahvistusta. Todennäköisesti tämä ajoittuisi maaliskuun loppupuolelle, mutta tarkkaa päivämäärää ei vielä ole päätetty. Nämä käytännön toimet hoituvat myös toimitusministeristön aikana.”

Näillä näkymin Osakesäästötilin kannattajien ei kannata huolestua, ainakaan liikaa. Entisten hallituspuolueiden enemmistön ja laaja konsensuksen tulisi mahdollistaa lain läpimeno. Tulevien vaalien tulos tulee vaikuttamaan hallituksen yksityistä omistajuutta koskeviin linjauksiin enemmän kuin nykyisen hallituksen ero. Osakesäästäjät jatkaa suomalaisten sijoittajien aktiivista edunvalvontaa myös tulevaisuudessa.

Teksti: Toni Pakarinen

Kuva: Eduskunta

Jos politiikka ja kevään vaalit kiinnostaa, Nuoret Osakesäästäjät järjestää vaalipaneelin Keskustakirjasto Oodissa 25.3.2019. kello 18. Luvassa kaikkien eduskuntapuolueiden ehdokkaita, sekä pienpuolueiden haastajia. Aiheina mm vaurastuminen, taloudenhallinta ja sijoittaminen. Linkki FB-tapahtumaan.