fbpx

Herantis Pharmalta tilinpäätösluvut, yhtiön viime vuoden kohokohtia 6 miljoonan euron apuraha

28.2.2017

Herantis Pharma (linkki yhtiösivulle) julkisti tiistaina vuoden 2016 tilinpäätöksen. Yhtiön vuoden 2016 kohokohtia olivat Euroopan Unionin tutkimus- ja innovaatio-ohjelma Horisontti 2020:n joulukuussa myöntämä noin kuuden miljoonan euron apuraha Herantiksen vaiheen 1-2 kliiniselle tutkimukselle Parkinsonin taudin CDNF-lääkeaihiolla. Muita merkittäviä tapahtumia katsaukaudella oli Herantis Pharman lokakuussa solmittu yhteistyösopimus laitevalmistaja Renishaw plc:n kanssa liittyen Parkinsonin taudin kliiniseen tutkimukseen. Lisäksi Herantiksen Lymfactin rintasyöpähoitojen aiheuttamaan lymfaturvotuksen hoitoon tarkoitetun geeniterapian kliininen tutkimusvaihe alkoi toukokuussa Suomessa.

Herantis Pharma ei tehnyt heinä-joulukuussa yhtään liikevaihtoa. Koko vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli 25 300 euroa ja liiketulos 4,4 miljoonaa tappiolla. Tappiota rasittivat henkilöstökulujen ja liiketoiminnan muiden kulujen lisäksi liiketoiminnan rahavirtaan kuulumattomat yhtiön poistot ja arvonalentumiset sekä poistot konserniliikearvosta, joiden osuus oli yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa.

Sijoittajan tulee arvioida Herantis Pharmaan liittyvän sijoituspäätöksen yhteydessä ennan kaikkea yhtiön kehitysvaiheessa olevien lääkeprojektien onnistumismahdollisuutta ja odotettua myyntiä. Lisäksi vaatimatonta liikevaihtoa tekevän yhtiön varojen riittävyys on keskeisessä asemassa. Tähän yhtiö sai helpotusta loppuvuonna 2016 kuuden miljoonan euron apurahan ansiosta.

Henri Huovinen / OSKL