Ilmastonmuutos jakaa yhtiöitä voittajiin ja häviäjiin

4.1.2019
Kannattaa kuunnella tarkasti, miten pörssiyhtiöiden johto puhuu ilmastonmuutoksesta. Parhaat näkevät muutoksessa mahdollisuuksia.

Yritysten pitää pystyä toimimaan ilmastoystävällisen muutoksen ajureina. Ne tarvitsevat siihen uusia kasvupolkuja sekä sijoittajia, jotka ovat valmiit niitä rahoittamaan, kuului eläkeyhtiö Varman toimitusjohtajan Risto Murron viesti Finanssialan kestävän rahoituksen konferenssissa marraskuussa.

Hänestä ilmastokeskustelu painottuu Euroopassa liikaa riskeihin ja negatiivisiin asioihin, joihin sijoittajat reagoivat sulkemalla pois yrityksiä ja kokonaisia toimialoja. Tilalle tarvitaan vilkkaampaa keskustelua uusista liiketoimintamahdollisuuksista, joita ilmastonmuutoksen torjuminen yrityksille avaa.

Amerikassa on erilainen meininki.

– Meillä on paljon sijoituksia Yhdysvalloissa, jossa keskustelu on aivan erilaista. Esimerkiksi energiasektorilla tapahtuu paljon enemmän kuin Euroopassa. Yhdysvaltoihin on helpompi investoida kuin Eurooppaan, Murto sanoi.

Pohjoismaiset yritykset saavat kuitenkin eläkesijoittajalta kehuja.

– Jotkut pohjoismaiset yritykset ovat erittäin hyviä muuttamaan strategioitaan ja tarttumaan ilmastonmuutoksen tuomiin uusiin bisnesmahdollisuuksiin.

Varma on saanut tunnustusta tavoista, joilla se on varautunut ilmastonmuutoksesta koituviin taloudellisiin riskeihin. Se oli viidenneksi paras, kun kansainvälisessä Asset Owners Disclosure -projektissa arvioitiin sadan suurimman eläkesijoittajan
varautumista riskeihin.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan Viisas Raha 10/2018 -lehdestä. Mikäli jatkossa haluat päästä lukemaan Viisas Raha -lehteämme, käy liittymässä Osakesäästäjien jäseneksi.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa @osakeliitto ja saa tuoreimmat julkaisut sijoittamiseen liittyen ensimmäisenä!

Teksti: Helena Ranta-aho