Investors House kääntää Oravassa muutakin kuin nimen

10.9.2018

Orava Asuntorahastosta tuli Ovaro Kiinteistösijoitus. Hallituksen puheenjohtaja Petri Roininen sanoo nimenmuutoksen kuvaavan käänneyhtiötä.

Vuosi sitten Oravan suurimmaksi omistajaksi noin neljänneksen osuudella tullut Investors House muokkaa reit-rahastosta kiinteistösijoitusyhtiön.

Oravan ylimääräinen yhtiökokous hyväksyi maanantaina 10. syyskuuta hallituksen esitykset. Nimen lisäksi muutettiin yhtiöjärjestystä. Se ei määrittele Ovaroa rahastoksi, vaan kiinteistösijoitusyhtiöksi, mikä laajentaa toimialaa. Sijoitustoiminnan lisäksi yhtiö voi nyt harjoittaa myös vuokrausta, isännöintiä, rakennuttamista ja hankekehitystä samalla tavalla kuin muutkin listatut kiinteistösijoitusyhtiöt tekevät.

Pääomistajan mielestä Oravan on kiinnitettävä huomiota kannattavuuskehitykseen.

– Omassa toiminnassaan Orava on painottanut liikaa arvonmuutoksia ja liian vähän kassavirrallista tulosta, Investors Housen toimitusjohtaja Petri Roininen sanoo. Hän on myös Oravan hallituksen puheenjohtaja.

Yhtiökokous myös valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankinnasta.

Kiinteistöalan osaamista johtoon

Ovaro on jo aiemmin kertonut nimityksistä yhtiön johtoon. Toimitusjohtajaksi on nimitetty Kari Sainio, joka on aiemmin työskennellyt Lemminkäisen, Polarin ja myös Investors Housen johtotehtävissä.

Kiinteistöistä vastaavaksi johtajaksi on nimitetty Pekka Komulainen, kiinteistöjen vuokrauksesta ja ylläpidosta vastaavaksi johtajaksi Timo Tanskanen ja johtajaksi vastuualueenaan lakiasiat, riskienhallinta ja complience Jouko Kiesi.

Nimitykset astuivat voimaan yhtiökokouksen jälkeen.

Teksti: Juha Peltonen