Kuukauden osake / Kone Oyj

25.10.2018

Kuukauden osakkeessa esittelemme jonkin mielenkiintoisen, ajatuksia herättävän osakkeen. Osake saattaa olla esittelyhetkellä joko hyvä tai huono sijoituskohde eikä esittelyssä anneta sijoitussuosituksia. Nämä päätökset jätetään lukijalle.

Lokakuun osakkeeksi on valittu Kone. Yhtiöllä on selkeä kasvollinen omistaja, Herlinin suku. Kasvollista omistajaa pidetään hyvänä asiana. Kun suvun varat ovat kiinni yhtiössä, yhtiöiden liiketoimintaa halutaan kehittää pitkäjännitteisesti ja suunnitelmallisesti. Usein sukuomisteisten yhtiöiden osinkotuotto on keskimääräistä korkeampi. Riskinä on, että osinko halutaan pitää vuodesta toiseen korkeana vaikka tulos ei siihen antaisi aihetta. Koneen kohdalla tätä riskiä tuskin on kun liiketoiminta on vuosikymmeniä ollut terveellä pohjalla. Kone on aina ollut tietyllä tavalla tylsä joka ei herätä suuria tunteita, perinteisellä toimialalla oleva hyvin hoidettu yhtiö jonka toiminta vuodesta toiseen on olllut varsin ennustettavaa. Kuten eräs tuttu meklari totesinkin: jos ei osakkeista mitään ymmärrä, ostakoon Koneen osaketta, siinä ei juurikaan voi mennä pieleen.

Tunnusluvuilla mitattuna Koneen osake on aina ollut kallis, jopa niin että melkeinpä suhdanteista huolimatta arvostus on ollut valintakriteerien yläreunalla.

Kone kuuluu Helsingin pörssin päälistan suuriin osakkeisiin.Koneesta on vuosien myötä irtautunut Konecranes joka myytiin 1994 ruotsalaiselle Industri Capitalille ja joka on listattu 1996 lähtien sekä Cargotec joka listattiin 2005.

Koneen osake on kymmenen vuoden ajan ollut kauniissa nousutrendissä ja ajoittain kurssigraafi on painunut nousevan trendilinjansa tuntumaan mutta jatkanut nousuaan. Nyt lokakuussa 2018 Koneen kurssi on laskenut tämän vuoden 47,21 euron huipustaan (kaikkien aikojen huippu eli All Time High on 47,51eur 10.8.2016) 40 euron tuntumaan. Kone ei vuoden 2016 jälkeen ole pystynyt ylittämään huippuaan vaan kurssi on sahannut 40 ja reilun 47 euron välillä. Vastaavasti vuoden 2014 jälkeen kurssi on alimmillaan ollut 28,67 euroa 3.3.2014.

Liikevaihtoa tarkasteltaessa Koneen liikevaihto on noussut vuodesta 2015 2 prosenttia, vuodesta 2016 2 prosenttia, vuodesta 2017 kasvuksi arvioidaan 1 prosentti ja vuodesta 2018 5 prosenttia. Kasvuyhtiöksi luvut tuntuvat vaatimattomilta kun samalla p/e vaihtelee välillä 22-23 ja P/B vaihtelee välillä 7,2-8,0. Toisaalta oman pääoman tuotto ROE on välillä 37 – 31 prosenttia, omavaraisuusaste 47 – 50 prosenttia ja yhtiö on nettovelaton. Osinkotuotto on välillä 3,6 – 4,5 prosenttia.

Koneen kannattavuus on erinomainen,se maksaa varsin hyvää osinkoa mutta kasvua pitäisi saada lisää. Orgaanista kasvua eli uusien laitteiden myyntiä pitäisi saada lisää. Painopiste on Kiinassa mutta siellä kilpailu on tiukkaa ja marginaalit jäävät ohuiksi. Tällaisessa tilanteessa kohoavia kustannuksia on vaikea siirtää hintoihin. Kun vielä Kiinan  hissimarkkinoiden kasvu on pysähtynyt, kasvua on vaikea taikoa lisää. Toiveita kasvuun on tullut Koneen ja ThysseninKruppin hissiliiketoimintojen yhdistymisestä, josta neuvotteluja on käyty jo pari vuotta mutta lopputulokseen ei ole päästy. Toisaalta kapasiteetin lisääminen ohutkatteisessa laitteiden uusmyynnissä tuskin merkitsevästi parantaisi kasvua vaikka liikevaihto kasvaisikin. Parempikatteinen huoltotoiminta toki tuo liikevaihtoa mutta uusien laitteiden myynnillä luodaan lisää huollettavien laitteiden kantaa jossa katteet ovat laitemyyntiä paremmat. Konsensuksen (Vara Research) mukaan palvelujen kasvu liikkuun 4-6 prosentissa joka on noin kaksinkertainen uuslaitemyyntiin verrattuna. Toisaalta nämäkin kasvuprosentit ovat vaatimattomia.

Koneen tilaukset saavuttivat huippunsa 2200 Meur Q2/2015 eikä ole sen jälkeen tätä tasoa ylittänyt.  Nyt konsensuksen odotukset Q3/2018 uusille tilauksille ovat 1810 Meur, näillä luvuilla kasvu on ollut vaatimatonta jo kolme vuotta eikä tulevaisuuskaan näytä suuria muutoksia parempaan.

Tuoreen Q3/2018 osavuosikatsauksen mukaan tilaukset kasvoivat 1832 Meuroon mikä ylitti konsensuksen ja liikevaihto kasvoi 2289 Meuroon missä kasvua oli 3,6 prosenttia. Koneen osakekurssi reagoi osavuosikatsaukseen noin kolmen prosentin laskulla 38,35 euroon.

Määrittettäessä Koneen osakkeen hintaa kassavirta-analyysilla ja arvoitaessa kassavirran kasvuksi 2,5 prosenttia ja pääoman painotetuksi kustannukseksi ( WACC ) välillä 7,1 – 8,1 prosenttia, saadaan Koneen osakkeen hinta välille 40,6 – 49,0 euroa. Tämän hetken kurssi 40 euron pinnassa tulkitsee varsin hyvin näitä odotuksia.

Tomi Salo

Kirjoittaja on Osakesäästäjien Keskusliiton hallituksen jäsen ja pitkäaikainen sijoittaja.

Kirjoittaja ei tällä hetkellä omista Koneen osakkeita mutta odottaa otollista ostohetkeä.

Pysy ajan tasalla sijoittamisen puhutuimmista aiheista ja seuraa Osakesäästäjiä Facebookissa ja Twitterissä