Kuukauden osake: Uponor

5.12.2018

Kuukauden osakkeessa esittelemme jonkin mielenkiintoisen, ajatuksia herättävän osakkeen. Osake saattaa olla esittelyhetkellä joko hyvä tai huono sijoituskohde eikä esittelyssä anneta sijoitussuosituksia. Nämä päätökset jätetään lukijalle.

Marraskuun osakkeeksi on valittu Uponor. Yhtiöllä on selkeä kasvollinen omistaja, Paasikiven suku joka on merkitsevänä omistajana myös Kemirassa ja Tikkurilassa. Kasvollista omistajaa pidetään hyvänä asiana. Kun suvun varat ovat kiinni yhtiössä, yhtiöiden liiketoimintaa halutaan kehittää pitkäjännitteisesti ja suunnitelmallisesti. Usein sukuomisteisten yhtiöiden osinkotuotto on keskimääräistä korkeampi. Riskinä on, että osinko halutaan pitää vuodesta toiseen korkeana vaikka tulos ei siihen antaisi aihetta.

Uponor kuuluu 673,50 Meur markkina-arvollaan Helsingin pörssin suuriin yhtiöihin. Yhtiö on perustettu jo vuonna 1918 aloittaen toimintansa Lahden Puusepätehdas -nimisenä huonekalutehtaana. Uponor listautui ensin Helsinhgin pörssiin meklarilistalle  5.3.1987 ja siirtyi päälistalle 6.6.1988 . Listautumispäivän kurssia ei ilmoiteta. Yhtiön internetsivulla on laskuri päätöskurssihakua varten, varhaisin osakkeen kurssi on 12.9.1996 jos tietoa tarvitaan esimerkiksi ostohinnan määrittämiseksi. Osakkeenomistajia Uponorilla on yli 19000.

1.1.2000 jälkeen Uponorin kurssi on käynyt ylimmillään 31,30 eurossa ja alimmillaan 6,10 eurossa. Nyt 30.11.2018 osakkeen kurssi on 9,20 euroa.

Vastaavasti 12kk ylin kurssi on ollut 17,79 euroa ja alin kurssi 8,73 euroa.

Uponorin osake on liikkunut viiden viime vuoden ajan sivuittain 10 euron ja 17 euron välissä, vuoden 2018 aikana kurssikehitys on ollut laskeva tammikuun 17,62 eurosta vuoden alimpaan, lokakuun 8,78 euroon. Vuoden alusta Uponorin osake on laskenut -45,18 prosenttia. Samaan aikaan Helsingin pörssin yleisindeksi on laskenut ylimmästä arvostaan -14,2 prosenttia.

Uponorin liikevaihto on kasvanut varsin maltillisesti. Vuonna 2014 kasvu edellisvuodesta oli 13% mutta vuosina 2015-2018 kasvuprosentit painuivat yksinumeroisiksi pysyen välillä 2,6-6,5%. Vuosille 2018-2020 liikevaihdon arvioidaan kasvavan parhaimmillaan +1,0% ja alimmillaan -3,8%. Osingon sen sijaan odotetaan jatkavan nousuaan nykyisestä 0,49 eurosta vuoden 2020 0,60 euroon vaikka Uponorin osakekohtaisen tuloksen arvioidaan laskevan vuoden 2017 0,85 eurosta asteittain vuoden 2020 0,80 euroon. Näillä ennusteilla vuonna 2020 osinkosuhde olisi jo 75%. Osinkotuotto on viimeisimmän jaetun osingon 0,49eur ja kurssin 9,20eur mukaan 5,3%. On odotettavaa että vahvan perheomistuksen takia Uponorin osinkotuotto pysyy hyvänä vaikka yhtiön kasvu ei siihen antaisi aihetta.

Osinko on kasvanut 0,38 eurosta 0,49 euroon vuosina 2013-2018.  Uponor ilmoittaa osinkopolitiikkanaan että “vähintään 50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta jaetaan osinkona vuosittain (ottaen huomioon nettovelkaantmisen tavoite)”.

Uponorin oman pääoman tuotto on vuosina 2014-2017 vaihdellut välillä 13,7 – 17,9% ja arvio vuodesta 2018 eteenpäin painuu 14,1 – 13,8%:iin.

Omavaraisuusaste on vastaavina vuosina ollut välillä 44 – 40% ja vuodesta 2018 eteenpäin 27- 49%. Gearing eli velkaatuneisuus vaihtelee samana aikana 27 – 48 – 18% välillä mikä on kohtuullinen. Tunnusluvuilla mitattuna Uponor on yhtiönä kunnossa mutta rakentamisen kiihtyminen ja vastaavasti odotukset hiipumisesta näkyvät niin osakkeen kurssissa kuin ennusteissa.

Uponoria seuraa kuusi analyytikkoa, Carnegien Tommy Ilmoni, Danske Marketsin Ari Järvinen, Nordea Marketsin Johannes Grasberger, OP Corporate Bankin Matias Rautionmaa, SEB Enskildan Anssi Kiviniemi ja Handelsbankenin Mika Karppinen. Heidän suosituksensa vastaavassa järjestyksessä ovat Pidä, Pidä, Osta, Pidä, Osta ja Vähennä. Kaikki suositukset ovat väliltä 24.10. – 7.11.2018. Analyytikoiden tavoitehinnat ovat laskeneet tammikuun 2018 17,35 eurosta lokakuun 2018  8,78 euroon.

Tomi Salo

Kirjoittaja on Osakesäästäjien Keskusliiton hallituksen jäsen ja pitkäaikainen sijoittaja.

Kirjoittaja ei omista Uponorin osakkeita.

Alla on Uponorin kurssigraafi 3 vuoden ajalta

(Lähde: Uponorin internetsivut)