Lassila & Tikanojan liikevoitto jäi odotuksista ja laski viime vuoden vertailukaudesta

2.8.2017

Lassila & Tikanoja (L&T) kertoi keskiviikkona vuoden toisen kvartaalin liiketoiminnan kehityksestä. Yhtiön liikevaihto oli katsauskaudella 167,2 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 166,9 miljoonaa. Analyytikot odottivat keskimäärin 169 miljoonan euron likevaihtoa. Liikevoittoa L&T teki huhti-kesäkuussa 10,1 miljoonaa euroa, ennusteen oltua 12,5 miljoonaa. Viime vuoden vertailukaudella liikevoitto oli 14,1 miljoonaa euroa.

L&T:n heikentynyttä tulosta selittää erityisesti ympäristöpalvelut-segmentin kannattavuuden lasku, joka oli seurausta mm. kaatopaikkojen sulkemisiin liittyvistä kuluvarausten korotuksista. Myös kiinteistöpalveluiden liikevoitto oli laskussa kiinteistötekniikan vertailukautta heikomman toiminnan tehokkuuden ja etenkin korjausrakentamisen tehostamistoimenpiteiden aiheuttamien kulujen vuoksi. Sitä vastoin L&T:n teollisuuspalvelut-segmentin liikevoitto kasvoi vertailukaudesta hyvän kysynnän ansiosta.

L&T arvioi sen vuoden 2017 liikevaihdon olevan samalla tasolla kuin vuonna 2016 (661,8 milj. €) ja liikevoiton laskevan viime vuodesta (50,5 milj. € vuonna 2016).

Henri Huovinen, analyytikko OSKL