Mitä tarkoittaa vastuullinen sijoittaminen?

24.1.2019

Otsikon kysymys on yksinkertainen, mutta yksiselitteiset vastaukset puuttuvat.

Yhteisesti sovittuja kriteerejä tai määritelmiä vihreälle tai vastuulliselle sijoittamiselle ei vielä ole. Parannusta on luvassa, sillä EU-komissio esitteli toukokuussa omat ehdotuksensa siitä, mikä on vastuullista sijoittamista ja mikä ei.

Vastuullisuuden vakavasti ottavat suuret sijoittajat käyttävät paljon aikaa ja rahaa sijoituskohteidensa analysointiin. Työhön kuuluu tyypillisesti myös sijoituskohteiden kanssa käytävä dialogi. Jos yhtiön toiminta jättää toivomisen varaa, sijoittajat pyrkivät saamaan aikaan muutoksen johdon kanssa neuvottelemalla.

Monille sijoittajille riittää absoluuttisen vastuullisuuden sijasta suhteellinen paremmuus. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sijoituskohteina voi olla yhtiöitä, joiden hiilijalanjälki on iso. Riittää, että niiden päästöt ovat pienemmät kuin useimpien kilpailijoiden.

Yleisin tapa toteuttaa vastuullisuutta on yhä ”pahisten” karsinta. Silloin lähtökohtana voi olla laajasti markkinoita kuvaava indeksi, josta pudotetaan pois esimerkiksi alkoholi-, tupakka- ja aseyhtiöt.

Teksti: Helena Ranta-aho

Mikäli jatkossa haluat päästä lukemaan Viisas Raha -lehteämme, käy liittymässä Osakesäästäjien jäseneksi.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa @osakeliitto ja saat tuoreimmat julkaisut ensimmäisenä!