Näin sijoitat perehtymättä numeroihin

12.4.2018

Sijoittaminen mielletään matemaatikoiden puuhaksi. Stereotyyppinen osakesäästäjä uppoutuu keväisin tilinpäätöksiin, laskeskelee innokkaana tunnuslukuja ja seuraa kurssimuutoksia. Moni nauttiikin lukujen analysoimisesta ja hyödyntää omaa vahvuusaluettaan sijoituspäätöksiä tehdessään.

Entä he, joille koulumatematiikka oli pakkopullaa ja numeroiden näkeminen hirvittää? Onko sijoittaminen pelkkiä lukuja?

Jos numerot inhottavat, mutta rakastat ihmisiä, lähesty sijoittamista henkilöiden kautta. Toimitusjohtajalla ja johtoryhmän jäsenillä on suuri rooli yrityksen onnistumisessa. Seuraamalla avainhenkilöiden urapolkuja voit tehdä hyviä sijoituspäätöksiä. Myös hallituksen jäsenet ovat yrityksen menestykselle tärkeitä. Muutos hallituskokoonpanossa voi olla henkilöihin perehtyneelle sijoittajalle merkittävä osto- tai myyntisignaali. Hallitusta ja toimivaa johtoa pääset havainnoimaan yhtiökokouksissa. Vaikuttaako toimitusjohtaja epävarmalta tai jopa epätoivoiselta? Vai onko yritys hyvissä käsissä?

Sijoittajan on hyvä tietää, kenen kanssa on samassa veneessä. Toisiin omistajiin perehtyminen on paitsi tärkeää myös antoisaa. Voit viritellä taitojasi vakoojana ja jäljitellä arvostamasi sijoittajan liikkeitä seuraamalla pörssiyritysten omistajaluetteloita. Moni kertoo sijoituksistaan myös avoimesti verkossa. Joillakin omistajilla voi olla kyseenalainen taito tuhota omistuskohteen arvoa. Näistä hyvä historiantuntija pysyy loitolla.

Pelkkiä lukuja käyttävä numeronikkari katsoo helposti takapeiliin ja tyytyy analysoimaan yritysten historiaa. Silmät auki trendin harjalla matkustava ilmiöiden tuntija taas nuuskii jo tulevia kehityssuuntia. Jos olet perehtynyt tuleviin trendeihin, toimialoihin, teknologian tai kanavien kehitykseen, hyödynnä osaamistasi sijoittamisessa. Uusien, nousevien ilmiöiden tunnistaminen on sijoittajalle rahanarvoinen taito. Siinä vaiheessa, kun kaikki ovat löytäneet tulevaisuuden menestyjän, menestyksen arvo on jo hinnoiteltu sisään osakekurssiin.

Sijoittaminen on siitä ihana harrastus, että jokainen voi hyödyntää omia vahvuuksiaan. Jos oma vahvuus ei ole numeroissa, voi lähestymistavan löytää henkilöhahmojen, trendien tai tarinoiden kautta. Pitkällä aikajaksolla salkkunsa hajauttanut sijoittaja vaurastuu lähestymistavasta riippumatta. Jokainen voi olla sijoittaja.

Sari Lounasmeri
Kirjoittaja on Pörssisäätiön toimitusjohtaja.

Viisas Raha 03/2018