Orionilta jälleen vahvat lukemat, yhtiön hallitus ehdottaa 1,55 euron osakekohtaista osinkoa

8.2.2017

Lääkeyhtiö Orion (linkki yhtiösivulle) raportoi keskiviikkona viime vuoden neljännen kvartaalin lukemansa. Yhtiön liikevoitto kasvoi loka-joulukuussa vertailukauden 50,9 miljoonasta eurosta 58,7 miljoonaan euroon, mikä ylitti analyytikoiden 56,5 miljoonan euron konsensusennusteen. Liikevoiton selvää kasvua (+18,0 %) koko vuonna 2016 selittivät liikevaihdon 5,7 prosentin kasvu ja noin 22 miljoonan euron myyntivoitot, jotka sisältyivät lääkeliiketoiminnan liikevoittoon. Liikevaihtoa Orion teki Q4:lla 279,9 miljoonaa euroa, mikä oli 7,0 % vertailukautta enemmän.

Orionin hallitus esittää osakekohtaiseksi osingoksi 1,35 euroa sekä 0,20 euron osakekohtaista lisäosinkoa. Osinkoehdotus (1,55€) tarkoittaisi yhtiön alkuiltapäivän osakekurssilla (klo 12.07) 44,58€ noin 3,5 prosentin osinkotuottoa. Analyytikoiden konsensusodotus Orionin vuoden 2016 tilikaudelta maksamaksi osingoksi oli 1,45 euroa.

Orion arvioi sen liikevaihdon olevan vuonna 2017 samalla tasolla kuin viime vuonna, jolloin liikevaihto oli yhteensä 1074 miljoonaa euroa. Liikevoiton osalta yhtiön arvio on 280 miljoonaa euroa ilman olennaisia myyntivoittoja. Vuonna 2016 Orion teki liikevoittoa 293 miljoonaa euroa ilman myyntivoittoja. Orionin ohjeistus vuodelle 2017 oli siis jälleen kerran varsin konservatiivinen.

Henri Huovinen / OSKL