Osakesäästäjäpäivän aamussa: Lehto Group, Etteplan, Nexstim ja Apetit

18.5.2016

Osakesäästäjien Keskusliitto järjesti Osakesäästäjäpäivän Helsingin Marina Congress Centerissä perjantaina 13.5.2016. Paikalla oli yhteensä yhdeksän pörssiyhtiötä kertomassa toiminnastaan noin 250:lle osakesijoittamisesta kiinnostuneelle osallistujalle. Aamupäivällä ohjelmassa olivat tuore listautuja Lehto Group, merkintäoikeusannin järjestävä Etteplan, terveysteknologiayhtiö Nexstim sekä elintarvikeyhtiö Apetit.

Aamupäivän osio käynnistyi klo 9.30, kun Osakesäästäjien Keskusliiton toimitusjohtaja Antti Lahtinen kertoi avauspuheenvuorona päivän kulusta. Ensimmäisenä pörssiyhtiöistä esiintymisvuoron sai vastikään Helsingin pörssin päälistalle listautunut Lehto Group, jonka puhujina kunnostautuivat yhtiön toimitusjohtaja ja suurin omistaja Hannu Lehto, liiketoimintajohtaja Asko Myllymäki ja talousjohtaja Veli-Pekka Paloranta. Lehto Group on rakennus- ja kiinteistöalalla toimiva yhtiö, jonka toiminta-alueena ovat Suomi ja Pohjois-Ruotsi. Yhtiön liiketoimintasegmentteihin kuuluvat toimitilat, asunnot, hyvinvointitilat ja korjausrakentaminen. Lehto Group on kasvanut viime vuosina erittäin nopeasti, sillä yhtiön liikevaihto on noussut keskimäärin peräti 56 %, liikevoitto 72 % ja tulos 78 % vuodessa vuosien 2013-2015 välillä.

Toisena Osakesäästäjäpäivillä esiintyi insinööritoimisto Etteplan, jonka toimitusjohtaja Juha Näkki kertoi aluksi yleisesti yhtiön liiketoiminnasta. Etteplanin toimintaan kuuluvat suunnittelupalvelut, tekninen dokumentointi ja sulautetut järjestelmät sekä lOT (esineiden Internet). Yhtiö on strategiansa mukaisesti kasvanut viime aikoina yritysostoin, johon myös yhtiön käynnissä oleva (16.-31.5.2016) merkintäoikeusanti liittyy. Annista saatavilla varoilla Etteplanin on tarkoitus rahoittaa väliaikaisrahoitus, jonka turvin yhtiö toteutti huhtikuussa tehdyn lOT-liiketoiminnan yrityskaupan. Etteplanin kasvustrategian kulmakivet ovat asiakaskeskeisyys, palveluratkaisut, yksi Etteplan ja suunnittelumenetelmät. Yhtiön tavoitteena onkin luoda kasvun kautta omistaja-arvoa niin osakkeen arvonnousun kuin osingon muodossa.

Seuraava esiintyjä Helsingin aamupäivässä oli terveysteknologiayhtiö Nexstimin talousjohtaja Mikko Karvinen, joka kertoi yhtiön tavoitteesta mullistaa aivohalvauspotilaiden kuntouttaminen. Nexstimin tarjoamaa NBT (Navigated Brain Therapy)-laitteistoa voidaan käyttää monenlaisiin erilaisiin tarkoituksiin. Niitä ovat mm. aivohalvauspotilaiden kuntoutus sekä afasian, masennuksen, tinnituksen ja skitsofreniaan liittyvien kuuloharjojen hoito. Aivohalvauspotilaiden hoidossa Nexstimin tähtäimessä ovat suuret markkinat, sillä Yhdysvalloissa ja Euroopassa tapahtuu yhteensä 2,1 miljoonaa aivohalvaustapausta vuosittain. Yhdysvalloissa käytetään aivohalvauspotilaiden hoitoon vuositasolla 8,5 miljardia dollaria.

Viimeinen esiintyjä aamupäivällä ennen lounastaukoa oli elintarvikeyhtiö Apetit, jonka toimitusjohtaja Juha Vanhainen avasi yhtiön toimintaa sijoittajille. Apetin liiketoimintasegmentit ovat viljakauppa, kalajalosteet, öljykasvituotteet ja ruokaratkaisut. Viime vuonna 2015 Apetitin suurin liiketoimintasegmentti oli viljakauppa 170 miljoonan euron liikevaihdolla. Yhtiön visiona on olla vuonna 2018 kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetitin nykyinen strategia ulottuu myös taloudellisten tavoitteiden osalta vuoteen 2018 saakka, jolloin sen päämääränä on saavuttaa yli 10 prosentin sidotun pääoman tuotto, vähintään 20 miljoonan euron käyttökate ja 40 % omavaraisuusaste.

Henri Huovinen / OSKL