Osakesäästäjät luo nahkansa

21.3.2019
Osakesäästäjät on muutaman vuoden ajan uudistanut toimintaansa tavoitteellisesti ja panostanut yhä rohkeammin ulkoiseen näkyvyyteen. Muutos, jota konepellin alla on valmisteltu vuosia, nousee tänä keväänä myös julkisuuteen. Merkittävä lähtölaukaus prosessissa on nimenmuutos: Osakesäästäjien Keskusliitto kulkee tulevaisuudessa nimellä Suomen Osakesäästäjät.
Tästä eteenpäin Osakesäästäjät tulee visuaalisesti luomaan nahkansa, panostamaan yhä rohkeammin suomalaisten koulutukseen, tarjoamaan kilpailukykyistä journalistista sisältöä ja mikä yhä meille tärkeintä: ajamaan suomalaisten yksityissijoittajien etua! Tulossa on uusi upea digilehti, visuaalinen uudistus, uudet verkkosivut ja yhä vahvempi panostus yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Mitään arvokasta ei katoa, toiminta nostetaan uudelle tasolle niin visuaalsesti kuin myös sisällöllisesti.
Kannattaa ottaa siis Osakesäästäjien viestintäkanavat tarkkaan seurantaan, luvassa on suuria kehitysaskeleita koko vuoden ajan.
Osakesäästäjien hallituksen puheenjohtaja ja Viisas Raha -lehtemme päätoimittaja Timo Rothovius kommentoi pääkirjoituksessaan Osakesäästäjien arvokasta historiaa ja nimenmuutosta:

Suomen Osakesäästäjät

Nykyinen Osakesäästäjien Keskusliitto ry on perustettu vuonna 1980. Juuret ovat kuitenkin vuodessa 1977, jolloin Seppo Saario, Jouko Brade ja muutama muu tunnettu sijoittaja ymmärsivät, että osakkeenomistajien on järjestäydyttävä edunvalvonnan edistämiseksi.

Tarkoituksemme ei ole noista päivistä muuttunut. Jo ensimmäinen puheenjohtajamme Kauko Pörsti korosti ohjelmajulistuksessaan eri sijoitusmuotojen tasapuolista verotuskohtelua ja osakesäästämisen merkitystä yritysten pääomahankinnassa. Kirjoitus muuten julkaistiin omassa lehdessämme, jonka nimi vielä tuolloin oli Arvopaperi.

Olimme edellä aikaamme, koska tuolloin 1980-luvulla Suomi oli kilpailevien pankkiryhmien temmellyskenttä. Isot pankit KOP ja SYP etunenässä määräsivät yritysten asioista sekä osakeomistukseen että lainoittajan ”myötämielisyyteen” perustuen.  Yritysten velkaantuneisuus olikin oleellisesti korkeampi kuin tänään.

Meillä on ollut oma roolimme muutoksen aikaansaamisessa. Yksityisen sijoittajan asema onkin noista päivistä oleellisesti parantunut muun muassa uuden lainsäädännön, erityisesti arvopaperimarkkinalain, myötä. Myös tiedonsaanti on nopeutunut oleellisesti. Muutoksista huolimatta työmme jatkuu edelleen yhtä tärkeänä.

Vaikka internet ja sen mahdollistama vapaa pääsy tiedon alkulähteille on lähtökohtaisesti hyvä asia, varjopuolena on luotettavuuden heikkeneminen. Kuka tahansa pystyy kirjoittamaan mitä tahansa ilman lähdekritiikkiä ja asioiden tarkistamista. Netti onkin täynnä perustelemattomia mielipiteitä ja pahimmillaan jopa tahallaan harhaanjohtavaa ”tietoa”. Tämä on haaste, jossa meiltäkin odotetaan entistä enemmän.

Kun samanaikaisesti jäsenmäärämme kasvaa nopeasti, joudumme uudistamaan toimintaamme monelta osin tämän vuoden aikana. Samalla muutamme myös nimemme paremmin aikaa kuvaavaksi. Tästä lähtien meidät tunnetaan nimellä Suomen Osakesäästäjät.

Nimi kuvaa toimintamme luonnetta koko Suomen laajuisena organisaationa, koostuuhan se edelleen keskusjärjestön lisäksi 37 paikallisyhdistyksestä.

Uudistukset koskevat myös nyt kädessäsi olevaa Viisas Raha -lehteä. Siihen tulee aiempaa enemmän asiaa, kuitenkin vähentämättä nykyisenkaltaista sisältöä. Siispä sivumäärä kasvaa jonkin verran. Lisäksi esittelemme myöhemmin digitaalisen lehden, jonka tarkoitus ei toki ole korvata paperilehteä vaan tuoda siihen oma lisäulottuvuutensa.

Suomen Osakesäästäjät toivottaa Viisas Raha -lehden lukijoille antoisia lukuhetkiä luotettavan median parissa!

Timo Rothovius

päätoimittaja