Osakesäästäjät: Usean osakesäästötilin rangaistusmaksu poistuu – ongelman juurisyy tulee edelleen korjata

5.11.2021

Tällä hetkellä lain mukaan henkilöllä voi olla vain yksi osakesäästötili. Mikäli tilejä on henkilöllä useita, verottaja määrää jokaista tiliä kohden 10 euron päivittäisen veronkorotuksen. Suomen hallitus on tehnyt muutosesityksen poistaa veronkorotukset, mikäli varoja on ollut vain yhdellä osakesäästötilillä. Uudistus tulisi voimaan vuoden 2022 alussa, mutta sitä sovellettaisiin jo vuonna 2021 toimitettavassa verotuksessa.

Hallitus antoi 4.11. esityksensä eduskunnalle

Osakesäästäjät kiittää hallitusta oikeasta päätöksestä, mutta muistuttaa ongelman juurisyyn olevan edelleen korjaamatta.

”Tämä on ehdottomasti askel oikeudenmukaisempaan järjestelmään. Juurisyy ei kuitenkaan ole tällä toimenpiteellä ratkaistu. Tilien lukumäärärajoite on keinotekoinen tapa pitää huoli, että 50 000 euron talletuskattoa ei kierrettäisi useamman tilin avulla. Moni valveutunut poliitikko on huomannut tämän ja asettunut meidän kanssamme samalle kannalle tilirajoitteen ja talletusrajan poistamiseksi”, kertoo Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman.

”Poliitikkojen kautta linjan tulisi nähdä osakesäästötili keinona säästää omaa vanhuusaikaa varten ja heidän tulisi kannustaa erityisesti nuoria ottamaan oma taloutensa haltuun, kun osittain rahastoiva eläkejärjestelmä koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Nykyinen talletusraja tulee keskituloisella palkansaajalla vastaan viidessä vuodessa, kun tallettaa noin 800 euroa kuukaudessa tilille”, jatkaa Snellman.

Osakesäästäjien lanseeraama OST 2.0 ratkaisuna eläkejärjestelmän ongelmiin

Osakesäästäjät toi joulukuussa 2020 esille kannanotossaan työ- ja elinkeinoministeriön alaiselle omistajuuden työryhmälle osakesäästötilin muutostarpeet. Edellä mainittujen lisäksi osakesäästötilille tulisi voida ostaa muitakin arvopapereita kuin osakkeita. Tällöin erityisesti aloittelevat säästäjät, jotka kerryttävät talouden turvaa säännöllisillä indeksirahasto- ja ETF-ostoilla, tulevat huomioiduiksi.

”On vasta-alkavalle säästäjälle todella suuri hyppäys aloittaa osakepoiminta. Moni meistä on aloittanut säännöllisellä kuukausisäästämisellä rahastoihin ja vasta osaamisen ja ymmärryksen karttuessa siirtynyt osakkeisiin. Rahastosäästämisessä summat voivat olla muutamia kymppejä kuukaudessa, mutta osakesäästämisessä kertaoston tulisi olla jo useita satasia ellei jopa tuhansia, jotta välityskulut pysyvät maltillisina. Vuosien aikana sijoitusten allokaatio muuttuu ja tällöin olisi tärkeää pystyä tekemään muutokset veroneutraalisti”, kuvailee Snellman.

”Muut tärkeät uudistukset osakesäästötiliin ovat muidenkin valuuttojen kuin eurojen salliminen sekä samat lahjoitussäännöt kuin arvo-osuustilillä. Lisäksi arvo-osuustililtä tulisi voida siirtää ilman välittömiä veroseuraamuksia arvopapereita osakesäästötilille. Näin toimimalla säästäjä voi paremmin huolehtia salkun tasapainottamisesta ja siten riskienhallinnasta”, Snellman toteaa.

Osakesäästäjien tutkimusten perusteella nuoret ovat erityisen valveutuneita ja säästävät ulkomaisiin osakkeisiin suoraan sekä rahastojen kautta.

Kaikki OST 2.0:n ominaisuudet on kuvattu oheisessa taulukossa. Taulukko on Victor Snellmanin pitämästä esityksestä Turun Talouspäivillä 23.10.2021. Esityksen voi katsoa linkistä alla (kesto n. 17 min).

Turun Talouspäivät 23.10.2021 Victor Snellman - Suomen Osakesäästäjät - YouTube

Osakesäästötili 2.0: