Osakesäästäjät vaatii Fortumilta läpinäkyvyyttä, tiedottamisen selkeyttämistä ja asioiden konkretisoimista

5.9.2022

Osakesäästäjien hallituksen puheenjohtaja Karri Salmi nostaa esiin Osakesäästäjien vaatimukset Fortumille 1.9.2022 julkaistussa blogikirjoituksessa viisasraha.fi:ssä Osakesäästäjien kanssa Fortumin tilanteeseen:

Osakesäästäjät vaatii Fortumilta täyttä läpinäkyvyyttä, tiedottamisen selkeyttämistä ja asioiden konkretisoimista. Fortumin johdon tulee ymmärtää sen osakkeenomistajien luonne ja liiketoiminnan melko kompleksinen rakenne. Kriisin keskellä selkeä ja oikea-aikainen tiedottaminen on tärkein asia, mitä se voi omistajilleen tarjota.

Fortumin toisen kvartaalin raportissa omat pääomat olivat pudonneet 1,3 miljardiin vuoden alun 13,6 miljardista. Osavuosituloksen tekstiosuus on täynnä kohtia, joissa puhutaan Venäjän toimintojen alaskirjauksista. Ainoastaan sofistikoitunut analyytikko voi taulukkojen sekamelskasta kaivaa ylöskirjauksen esiin.

"Oma pääoma on alle puolet yhtiön osakepääomasta, jolloin julkisen yhtiön tulisi laatia tilinpäätös ja kutsua yhtiökokous koolle. Huomionarvoista on se, että omat pääomat olisivat olleet rutkasti miinuksella, jollei Venäjän omistusten arvostuksia olisi kirjattu rajusti ylös." Salmi kertoo.

Suomalaiset kotitaloudet omistavat Fortumin osakekannasta kaksi kolmasosaa suoraan ja valtion omistuksen kautta.

Lue Salmen koko kirjoitus täällä.