Osakesäästäjät vaativat kohtuullisempaa verotusta pörssiosakkeiden omistajille

Helsinki 12.8.2013
Julkaisuvapaa: heti
Osakesäästäjät vaativat kohtuullisempaa verotusta pörssiosakkeiden omistajille
Osakesäästäjien Keskusliitto vaatii hallituspuolueita kohtuullistamaan pörssiyhtiöiden omistajien kokonaisverorasitusta. Valtiovarainministeriön 8.8.2013 julkistama talousarvioesitys ei kannusta kotitalouksia sijoittamaan yritystoimintaan ja sitä kautta talouskasvuun. Kiristyvän kahdenkertaisen osinkoverotuksen lisäksi nykymuotoinen veroesitys rikkoo 830 000 suomalaisen piensijoittajan yhdenvertaisuutta ylläpitämällä epäneutraalia verotusta muihin sijoituskohteisiin verrattuna.
Tavoitteena on omistamisen kokonaisverorasituksen saaminen lähelle yleistä pääomaverokantaa, joka tällä hetkellä on 30/32 %. Nykymuotoinen osinkoveroesitys tarkoittaa 40,4 % kokonaisveroastetta pörssiyrityksen osakkeita omistavalle yksityishenkilölle. Siirtymäkaudella 2014 kokonaisveroaste on jopa 43,75 %, koska keväällä 2014 osinkoina jaettava tulos on verotettu vuonna 2013 voimassa olevalla 24,5 % yhteisöverokannalla.
Yritykset tuottavat vaurautta kansakunnalle työllistämällä, yhteisöverolla, osingoilla ja arvonnousulla. Piensijoittajien määrän kasvattaminen on tärkeä keino lisätä kotimaisia työpaikkoja, ohjata yritysvoittoja suomalaisille sekä parantaa suomalaisten yrityksien kansainvälistä asemaa. Kotitaloudet ovat merkittävä osa suomalaista omistajuutta ja ne ovat olleet myös mukana rahoittamassa yhtiöiden kasvua osakeantien kautta.
Päätavoitteensa ohella Osakesäästäjät tukevat julkisuudessa ajoittain esiintynyttä pienten osinkojen verovapautta. Tämän avulla kotitalouksia kannustettaisiin siirtämään osa pankkitileillä makaavasta 80 miljardista eurosta paremmin tuottavaan omaisuusluokkaan.
Lisätietoja:
Antti Lahtinen
Osakesäästäjien Keskusliitto
antti.lahtinen@osakeliitto.fi
Osakesäästäjien Keskusliitto lyhyesti
Osakesäästäjien Keskusliitto on valtakunnallinen osakkeenomistajien etujärjestö, jonka tarkoitus on edistää osakesäästämistä ja muuta yksityishenkilöiden varojen hallintaa. Liiton tärkeimmät tehtävät ovat edunvalvonta ja oikean tiedon välittäminen.