Osakesäästäjien Keskusliiton julkilausuma Elisan tarjouksesta Anvia Telecomista

28.6.2016

Osakesäästäjien Keskusliiton mukaan Anvian yhtiökokouksen 29.6.2016 ei tule hyväksyä Elisan tekemää tarjousta, jossa Elisa tarjoutuu ostamaan Anvia Telecomin. Anvia on saanut oleellisesti parempia kilpailevia tarjouksia, joita Anvian hallitus ei kuitenkaan ole suostunut käsittelemään.

Osakeyhtiölain mukaan ”Yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja tai hallintoneuvosto ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.”

Osakesäästäjät moittii Anvian hallituksen lisäksi myös Elisaa, joka omistaa vajaat 40% Anvian osakkeista, siinä tapauksessa että se äänestää tarjouksen hyväksymisen puolesta ja rikkoo siten Osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatetta omaksi edukseen. Osakesäästäjien Keskusliiton mielestä Elisan tarjouksen hyväksyminen olisi selvästi Anvian yksityisomistajien etujen vastaista.