Osakesäästäjien Keskusliitto suhtautuu positiivisesti Ps- tilin tuomiin mahdollisuuksiin

22.5.2010

Osakesäästäjien Keskusliitto ry:n liittovaltuuston julkilausuma

Osakesäästäjien Keskusliitto suhtautuu positiivisesti pitkäaikaissäästötilin tuomaan mahdollisuuteen laajentaa verotuksessa tuettua säästämistä myös vakuutussopimusten ulkopuolelle. Ps- tili on uusi vaihtoehto perinteisille eläkevakuutuksille, joilla on aiemmin ollut yksinoikeus säästöaikaisten maksujen verovähennykseen. Tämä yksinoikeus on tarkoittanut veroetujen valumista palveluntarjoajille korkeina kustannuksina.

Vaikka ps- tilin kautta saa sijoittaa säästöjään myös talletuksiin, sijoitusrahastoihin ja joukkolainoihin, eniten veroedusta hyötyvät osakesäästäjät, koska osakkeiden tuotto-odotus on suurempi kuin muilla sijoituskohteilla.

Osakesäästäjien Keskusliitto korostaa, että pitkäaikaissäästämisessä on tärkeätä kiinnittää huomiota kulurakenteeseen, jotta veroedusta jää jotain myös säästäjälle itselleen. Ps- tilisopimuksen suoria kustannuksia tärkeämpää on kuoren sisällä olevien sallittujen sijoituskohteiden valikoima sekä niiden hankkimis- ja hallinnointikustannukset. Esimerkiksi kolmen prosentin tuotolla veroetu katoaa kokonaan jo yhden prosentin kuluilla.

Osakesäästäjien Keskusliitto kehottaa palveluntarjoajia kertomaan selkeästi ja läpinäkyvästi kaikista tiliin liittyvistä kustannuksista, mukaan lukien palveluntarjoajan vaihtamisesta aiheutuvat kulut.

Osakesäästäjien Keskusliitto muistuttaa säästäjiä omien varojen kokonaishallinnasta, mihin ps- tilin hyödyntäminenkin tulisi sopeuttaa. Jäykän rakenteensa vuoksi kenenkään ei kannata laittaa siihen koko sijoitusvarallisuuttaan.

Lisätietoja:
Timo Rothovius, puheenjohtaja, puhelin 040-867 2909