Osakesäästötili käyttöön

11.5.2018

Osakesäästäjät on vaatinut osakesäästötilin käyttöönottoa Suomessa. Muissa Pohjoismaissa vastaava on jo käytössä, ja esimerkiksi Ruotsissa se on saavuttanut yli 2 miljoonaa osakkeenomistajaa.

Osakesäästötilin käyttöönotto etenee Suomessa. Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän selvitys [http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-251-943-6] eri sijoitusmuotojen verokohtelusta on valmistunut. Selvityksen kohteena ovat sijoitusrahastot ja niihin tehdyt sijoitukset, säästö- ja sijoitusvakuutukset sekä kapitalisaatiosopimukset, erityisesti nykyisen verokohtelun neutraalisuuden näkökulmasta.

Osakesäästäjien puheenjohtaja Timo Rothovius pitää raporttia hyvänä avauksena eri sijoitusmuotojen verokohtelun tasapuolistamiseksi. Ongelmana Suomessa hän näkee erityisesti yksityissijoittajien harjoittaman suoran osakesäästämisen syrjimisen verotuksessa.

• ”Nyt esitetyssä mallissa on paljon hyvää, mutta erityisenä ongelmana siinä on edelleen osinkotuottojen jättäminen osakesäästötilin ulkopuolelle”, Rothovius toteaa.

Asiaa käsitellään enemmän 17.5. ilmestyvässä Viisas Raha –lehdessä.