Pizza-imperiumin ideologia puree

24.5.2017

Tommi Tervanen tiimeineen on uudistanut kulahtaneen pizzabrändin, ja kehittänyt franchise-ketjusta vastuullisesti ajattelevan ja tuottoisan. Nykyisin Pizzat voi tilata omalla mobiilisovelluksellaan suoraan kotiovelle.

Osa viettää pizzaperjantaita, mutta minulla on pizza mielessä 365 päivää vuodessa, Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen hymähtää.

Vahvan henkilöbrändin Pizzaguy-blogillaan luonut Tervanen myöntää, ettei moni osaa ehkä vieläkään kuvitella häntä menestyvän pörssiyrityksen nokkamiehenä. Ei välttämättä hän itsekään.

Mutta silti mies houkuttelee sijoittajia rohkeasti kasvoillaan “Tule mun pomoksi” -ajatuksella.

Tervanen on muuttanut tiimeineen Kotipizzan suuntaa määrätietoisesti. Vahva markkinointi- ja viestintästrategia pohjautuu selkeyteen, avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen.

-Haluan olla viestivä toimitusjohtaja. Uskon, että sijoittajat arvostavat sellaista toimintaa. Olen velvollinen kertomaan heille, miten meillä menee.

Moni kavahtaa pörssiyritysten sääntelyä, pelkää virheitä ja vaikenee. Se on Tervasen mielestä virhe. Hän luottaa tiimiinsä. He tietävät, mitä pörssiyrityksen viestintä edellyttää – ja sallii. Sen puitteissa mennään, mutta kokeiluja tehdään rohkeasti.

Työtä helpottaa se, että Kotipizzan liiketoiminta on helppo mieltää. -Business on ymmärrettävää, olemme tunnettuja ja kerromme luvut selkeästi ja läpinäkyvästi.

Etuna on myös, että pikaruoka, fast casual, on suhteellisen varma sijoituskohde. Sitä eivät suhdanteet heittele. Pizzaa syödään matalasuhdanteessakin – ja oikeastaan juuri silloin. Alan kehityskäyrät ovat noususuuntaisia vuodesta toiseen. Matkailua- ja ravintola-alan viimeisimmän ennustuksen mukaan pikaruokasektorille povattiin jopa nopeaa kasvua.