Poliittista riskiä on nyt kaikkialla

19.6.2017

Takavuosina sijoittaja saattoi välttää poliittiset riskit karttamalla kehittyviä markkinoita. Nyt niistä ei tahdo päästä eroon missään.

Poliittisen analyysin kysyntä on kasvanut yhteisösijoittajien keskuudessa, sanoo Standard Life Investmentsin poliittiseen analyysiin keskittyvä ekonomisti Stephanie Kelly. Hän piipahti kesäkuun alussa Suomessa kertomassa täkäläisille suursijoittajille, miten Euroopan suurimpiin kuuluva varainhoitotalo arvioi poliittista riskiä ja sen vaikutuksia arvopaperimarkkinoilla.

Analyysin kysyntää ovat lisänneet vuoden 2016 vaalitulokset ja populismin nousu Atlantin kummallakin puolella. Kellyn puheessa toistuvat sanat systemaattinen tiedonkeruu ja analysointi. Jotta poliittisia riskejä voi analysoida, pitää tietää, miten politiikka kussakin

maassa toimii. Olennainen tieto on esimerkiksi se, että Italiassa kansanäänestys EU-jäsenyydestä on pitkän tien takana. Maan nykyisen perustuslain mukaan kansainvälisistä sopimuksista ei voida kansanäänestyksellä päättää.

Tärkeää on tuntea myös poliittiset voimasuhteet ja yhteiskuntien kipupisteet. Monille kehittyneille maille yhteisiä kipupisteitä ovat nyt reaalitulojen hidas kasvu, keskiluokan kasvava tyytymättömyys ja vaatimukset maahanmuuton rajoittamisesta. Ne ovat tehneet tilaa populistipuolueille.

Kelly muistuttaa, ettei populismi ole kadonnut Euroopasta mihinkään, vaikka sekä Hollannin että Ranskan tämänkeväiset vaalitulokset ovat tarjoilleen markkinoille rauhoittavaa lääkettä.

– Jos äänestäjät eivät koe, että yhteiskunnan ongelmiin löydetään tyydyttäviä ratkaisuja, populismi nostaa päätään uudestaan, kun äänestäjät käyvät uurnilla seuraavan kerran, Kelly sanoo.

Hän pitää yhteiskuntien tärkeinä kuumemittareina muun muassa työttömyyden kehitystä, varsinkin nuorisotyöttömyyden muutoksia.

Toimittaja Helena Ranta-ahon kirjoitus on julkaistu kokonaisuudessaan Osakesäästäjien Keskusliiton Viisas Raha-jäsenlehdessä 6/2017.