Pörssiyhtiön maine on erittäin tärkeä osakkeiden ostossa totea tuore tutkimus

Yrityksen maine on todella tärkeä, kun yksityissijoittaja päättää, minkä pörssiyhtiön osakkeita ostaa. Muutos maineessa vaikuttaa lähes puolitoistakertaisesti sijoituspäätökseen, käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta.

T-Media tutki yhteistyössä Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kanssa 78 suurimman pörssiyhtiön maineen touko-kesäkuussa 2021. Vastaukset saatiin 7 251 yksityissijoittajalta. Tutkimuksen mukaan jos yrityksen maine muuttuu, sijoittajien into ostaa yhtiön osakkeita ja suositella yhtiöön sijoittamista kasvaa puolitoistakertaiseksi.

”Tutkimuksen tulos on vahva viesti yhtiöille. Maineella on valtava merkitys pörssiyhtiöille luotettavana ja vetovoimaisena sijoituskohteena. Tulokset tukevat aikaisempia kansainvälisiä selvityksiä. Niiden mukaan mainetekijöiden osuus yhtiön arvonmuodostuksesta on jopa kolmannes,” toteaa Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman.

Yksityissijoittajien merkitys yritysten kasvun rahoittajina on viime vuosina kasvanut. Jo yli 920 000 suomalaista yksityishenkilöä omistaa pörssiosakkeita.

Paras maine Revenio Groupilla, Ponssella ja Koneella

Yksityissijoittajien mielestä paras maine on Revenio Groupilla (4.26), Ponssella (4.20) ja Koneella (4.15). Asteikko oli 1–5.
Suurimpien, yli miljardin euron liikevaihdon large cap -yhtiöistä tasaiseen kärkiviisikkoon yltävät Koneen lisäksi Neste, Valmet, Sampo ja UPM-Kymmene. 150 miljoonan – miljardin euron liikevaihdon mid cap -yhtiöistä kolmen kärjessä ovat Revenio Groupin lisäksi Ponsse ja QT Group.

Paras maine 2021 (TOP 10)

Revenio Group 4.26

Ponsse 4.20

KONE 4.15

QT Group 4.08

Vaisala 4.01

Harvia 4.00

Neste 3.96

Valmet 3.95

Sampo 3.95

UPM-Kymmene 3.95

Maineluvun asteikkoja tulkitaan seuravaasti

≥ 4.0 erinomainen tulos

3.50-3.99 hyvä tulos

3.00-3.49 kohtalainen tulos

2.50-2.99 heikko tulos

< 2.5 erittäin heikko tulos

» Lisää tutkimustuloksista

» Suomalaisten pörssiyhtiöiden maineluvut 2021

» Näin tutkimus tehtiin

» Lehdistötiedote

» Pörssiyhtiöt vertailussa -webinaari 5.10!

Alkuvuonna 2021 Suomen Osakesäästäjät lähti T-median ja Pörssisäätiön kanssa tutkimaan pörssiyhtiöiden mainetta ja vaikuttaako maine sijoittajien käyttäytymiseen Suomessa. Keväällä aloittamaamme vuosittaiseen tutkimukseen vastasi 7 251 yksityissijoittajaa antaen yhteensä 15 998 organisaatioarviota Helsingin pörssin suurista ja keskisuurista yhtiöistä.