Raha-asiat esille heti parisuhteen alussa

Raha voi aiheuttaa riitoja parisuhteessa, jos talousasioista ei puhuta avoimesti. Yhteiset näkemykset tulee päivittää elämän suurissa muutoskohdissa, sillä alkuhuumassa asiat nähdään eri tavoin kuin perhettä perustaessa.

Tuoreella pariskunnalla ei ole vielä rahaan liittyviä kysymyksiä ratkottavanaan, kun he deittailevat ja asuvat eri osoitteissa. Parisuhteista ja taloudesta bloggaavan Sonja Rajalan mukaan raha-asioista tulisi neuvotella viimeistään saman katon alle muutettaessa.

– Mielestäni on täysin hyväksyttävää, jos pariskunnan toinen osapuoli maksaa kaikki kulut. Ratkaisevaa on, että asia on mietitty läpi. Väitän, että pariskunnat eivät neuvottele rahasta tarpeeksi ja tuo esille omia rahankäyttöpreferenssejään, Rajala sanoo.

Vihkisormus ei yhdistä kaikkea

Seuraava taitekohta parisuhteessa on usein naimisiinmeno. Niin kauan kuin avioliitto tai avoliitto jatkuu, laki ei juuri puutu asiaan. Vasta suhteen päättyessä eroon tai kuolemaan tilanteeseen liittyy useita säädöksiä.

Avioliitto voi ajautua karille ja päättyä avioeroon. Tällöin puolisoiden koko omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan tasan puolisoiden kesken. Puolittamisperiaatteen voi estää avioliittoa ennen tai sen aikana laaditulla avioehdolla.

Vauva romuttaa toisen tulot

Lasten saaminen keikauttaa Rajalan mielestä pariskunnan talouskuviot uusiksi kaikista radikaaleimmin.

– Yleensä nainen jää pidemmäksi aikaa kotiin hoitamaan lasta. Kotiin jäämisellä on omat vaikutuksensa uraan, tuloihin ja eläkkeeseen. Pariskunta voisi miettiä, kuinka työssäkäyvä osapuoli voisi kompensoida kotivanhemman tulojen menetystä esimerkiksi maksamalla yhteisissä nimissä olevaa asuntolainaa tai sijoittamalla toisen nimissä, Rajala sanoo.

Kaikki päättyy aikanaan

Avioliitto päättyy viimeistään toisen puolison kuolemaan. Jos vainajalla ei ollut lapsia eikä testamenttia, aviopuoliso perii hänet.

– Testamentti on ainoa lain sallima määräys kuoleman varalle. Kuolleelta ei voi enää varmistaa, mitä hän halusi omaisuudellaan tehtävän. Testamentti kannattaa teetättää ammattilaisella, toteaa lakimies Maiju Rihtniemi lakiasiaintoimisto Rihtniemi Law’sta.

Veera Saloheimo, Viisas Raha 02/2018