Sauli Vilénin sijoitustärpit maaliskuulle

22.3.2019

Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén nosti Inderesin yhtiöseurannasta esille kolme kiinnostavaa sijoituskohdetta.

Nokia: Verkkomarkkinoilla on pitkän taantumajakson jälkeen viimein käynnistymässä monivuotinen positiivinen teknologiasykli, johon Nokia on arviomme mukaan hyvin asemoitunut. Nokiaa on rakennettu jo vuosien ajan hyvin pitkäjänteisesti olemaan vahvassa iskukunnossa tähän sykliin, sillä Alcatel-Lucent-fuusion synergiat ja strateginen hyöty pääsevät täysiin oikeuksiinsa vasta tietoliikenneverkkojen siirtyessä 5G-aikakaudelle. Osake tarjoaa lähivuosina yhdistelmän tuloskasvua ja hyvää, kasvavaa osinkotuottoa.

Kamux on käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiö on viimeisen 15 vuoden aikana todistanut tehokkaan liiketoimintamallinsa toimivuuden Suomessa ja noussut nopeasti markkinajohtajaksi. Kamuxilla on hyvät lähtökohdat jatkaa ripeää, kannattavaa kasvuaan lähivuosina. Tämä yhdistettynä mataliin arvostuskertoimiin (2019 P/E 11x) tarjoaa mielestäni houkuttelevan tuotto-odotuksen lähivuosille.

SSAB:n vahvuudet ovat paikallisesti korkeissa markkinaosuuksissa, erikoisteräksissä ja terveessä taseasemassa. Teräksen kysyntä on syklistä, mutta keventyneen kulurakenteen, vahvistuneen taseen ja epäreilua kauppaa estävien rajoitteiden takia odotamme yhtiön selviävän hitaammasta talouskasvusta aiempaa paremmin. Osakkeen arvostus on painettu alas (2019e: P/E 8x, P/B 0,6x ja osinko-% 5 %) ja tulostason kestäessä kertoimien tulisi olla näitä tasoja korkeammalla.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa @osakeliitto ja saa tuoreimmat julkaisut sijoittamiseen liittyen ensimmäisenä!