Sijoittajabarometri 2/2018 – kurssilaskua odotetaan – silti osakeostoja jatketaan

16.11.2018

Uusimman Sijoittajabarometrin mukaan osakeomistuksia lisätään vaikka 51% vastanneista odottaa osakemarkkinoiden laskevan seuraavan puolen vuoden aikana.  Tutkimus tehtiin internetin välityksellä 26.10 – 4.11 välisenä aikana.  Vastaajat ovat kokeneita sijoittajia, kolme neljästä on sijoittanut yli 10 vuotta ja 44%:ia vastanneista kertoo sijoitussalkkunsa olevan ilman omaa asuntoa enemmän kuin 250 000 euroa.

Merkittävin muutos keväiseen sijoittajabarometriin on usko maailmantalouden ja Suomen kansantalouden kehittymiseen seuraavan 6 kk aikana.  Tästä luonnollisena seurauksena vastaajien enemmistö odottaa kurssien laskevan tuona aikana.  Edellisessä sijoittajabarometrissä valtaosa vastanneista odotti kurssien nousevan seuraavan 6 kk aikana.

Sijoituskohteena listaamattomat osakkeet selvästi lisääntyneet vastaajien salkuissa.  Jo 27% vastanneista kertoo sijoittaneensa listaamattomiin osakkeisiin ja 21 vastaajaa kertoo niiden olevan pääasiallinen sijoituskohde.

Kiinnostavimpien pörssiyritysten listalla Nordea nousi ykköseksi ohi kestosuosikki Nokian.  Orion, Sampo ja UPM ottivat muut kärkisijoitukset.  Suuret yhtiöt jatkavat kärjessä kiinnostavimpina yhtiöinä.  Pienemmistä yhtiöistä listalle nousivat Revenio Group, Lehto Group ja Suomen Hoivatilat.

Toimialoista kiinnostavimpina jatkavat pankit ja rahoitus, lääkkeet ja terveydenhuolto sekä teknologia.  Vähiten kiinnostavia olivat mediasektori, kaivosteollisuus sekä rakennusteollisuus.

Sijoittajabarometrin tulokset on julkaistu Viisas Raha lehdessä 9/2018. Tutkimuksen on toteuttanut Tietoykkönen Oy Osakesäästäjien Keskusliitto ryn ja Pörssisäätiön toimeksiannosta. Kuvituksen on tehnyt Oivind Hovland.  Kyselyyn saatiin 2071 vastausta ja vastausprosentti oli 7.