Sijoittajabarometrin tulokset julkaistu

3.4.2014

OSAKESÄÄSTÄJIEN JA PÖRSSISÄÄTIÖN SIJOITTAJABAROMETRI

Hallitus sai yksityissijoittajilta arvosanaksi 6-
Osakesäästäjien Keskusliitto ja Pörssisäätiö selvittivät yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymistä ja näkemyksiä sijoitusmarkkinoiden kehityksestä.

Lähes kaksi vastaajaa kolmesta on kasvattanut pörssiosakesijoituksiaan viimeisen kuuden kuukauden aikana. Joka kuudes on vähentänyt osakesijoituksiaan. Noin kaksi vastaajaa kolmesta aikoo kasvattaa pörssiosakesijoituksiaan tulevien kuuden kuukauden aikana. Nuoret ja vähäisen sijoituskokemuksen omaavat suhtautuvat muita positiivisemmin sijoittamiseen tulevan puolen vuoden aikana. Kiinnostavimpina sijoituskohteina pidettiin Konetta, Nokiaa, Fortumia, Sampoa ja Neste Oilia.

Vastaajilla on vahva usko maailmantalouden kasvuun. 61 % vastaajista uskoo maailman talouden kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Suomen kansantalouden suhteen vastaajat ovat selvästi pessimistisempiä. Lähes joka kolmas uskoo kansantaloutemme supistuvan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Suurin osa vastaajista uskoo oman talouden pysyvän ennallaan.

Vastaajia pyydettiin antamaan kouluarvosana hallitukselle ja eduskunnalle (asteikolla 4-10). Hallitus ja eduskunta saavat melko huonot arvosanat. Lainsäädännön osalta keskiarvoksi muodostui 5,8 ja verotuksen osalta 5,5. Vastaajat, joilla on vähän kokemusta sijoittamiseen liittyvistä asioista arvioivat hallituksen ja eduskunnan onnistumista muita positiivisemmin.

Lähes joka toinen vastaaja (46 %) on ainakin harkinnut sijoittamista tai varojen siirtämistä ulkomaille. Sijoittaminen / varojen siirto ulkomaille tai sen harkitseminen yleistyy sijoitusten arvon kasvaessa. Yli miljoonan euron sijoitussalkun omistavista vastaajista 70 prosenttia on ainakin harkinnut sijoittamista tai varojen siirtämistä ulkomaille.

Tutkimuksen toteutti Tietoykkönen helmi-maaliskuussa 2014. Kohderyhmänä olivat Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenet ja Pörssisäätiön uutiskirjeen tilaajat. Vastauksia saatiin 1991. Vastaajista 95 prosenttia ilmoitti omistavansa tällä hetkellä pörssiosakkeita.

Euroclearin tietojen mukaan Suomessa on noin 830.000 yksityishenkilöä, jotka omistavat osakkeita. Heistä noin 80 prosentilla osakesalkun markkina-arvo on korkeintaan 20.000 euroa.

Lisätietoja:

Antti Lahtinen, Osakesäästäjien Keskusliitto 09 454 0570