Sijoittajan somekanavat: blogit ja podcastit kertovat rahasta

21.6.2018

Sosiaalisessa mediassa ääneen pääsevät niin taloustieteen tohtorit, bisnesmiehet kuin itseoppineet piensijoittajat. Jokainen löytää internetin ihmemaailmasta tietolähteitä, joihin voi itse samaistua.

Nina Nordlund ja Tellu Uotila perustivat Rahamania-vlogipodinsa spontaanisti reilu vuosi sitten. Nordlund ajatteli, että voisi olla mukava tehdä podcastia – yksin se vain tuntui tylsältä. Hän oli tutustunut Uotilaan vain vähän aiemmin mutta päätti kysyä tätä mukaan.

– Emme miettineet vlogipodille juurikaan tavoitteita. On vain kiva puhua asioista, joista tykkää. Rahamanialla on myös opetuksellinen näkökulma, Uotila toteaa.

Naiset haluavat kannustaa avoimempaan puheeseen rahasta.

– Itse tykkään puhua rahasta avoimesti, vaikka lapsuudenystävien kanssa raha ei ehkä ole niin luonteva puheenaihe. Ninan kanssa tiedämme toistemme pankkitilin saldonkin. Muun muassa Facebookin keskustelupalstat toimivat nykyään hyvänä areenana, siellä näkee muiden ajatuksia, Uotila kertoo.

Helsinkiläinen Julia Thurén oli puolestaan jonkin aikaa kirjoittanut Juliaihminen-blogissaan nuoren naisen elämään kuuluvista asioista, kuten äitiydestä ja matkailusta, kun hän päätti käsitellä myös rahaa ja taloutta.

– Rakastan lukea blogeja, mutta minua on aina häirinnyt niissä se, että raha siivotaan näkymättömiin. Kirjoitetaan, että sohva kotiutui tai asutaan kaksiossa Ullanlinnassa kertomatta sitä, mitä ne maksavat ja miten niihin on varaa, Thurén sanoo.

Thurénin lukijoista suurin osa on hänen kaltaisiaan noin kolmekymppisiä, korkeasti koulutettuja kaupunkilaisnaisia. Kun hän julkaisi rahaan liittyviä postauksia, aihepiiristä tuli yksi suosituimmista.

– Ihmiset janoavat tietää arjen raha-asioista, se on tärkeä osa ihmisten elämää. Nuoret aikuiset kasvoivat laman aikana, ja aiemmin rahasta puhumista pidettiin mauttomana ja typeränä, Thurén toteaa.

Teksti: Veera Saloheimo
Kuvat: Timo Porthan

Kirjoitus julkaistu Viisas Rahassa 5/2018.

Kommentit

kommenttia