Sijoittajanaisten sparraaja

8.11.2018

Sammon listautuminen ja 782 markan sijoitus sysäsivät Marja-Leena Haapasen uuden harrastuksen pariin 80-luvun lopulla. Vuosikymmeniä myöhemmin uutuudenviehätys on vaihtunut elämäntavaksi, jonka missiona on kannustaa naiset sijoittamisen pariin.

80-luvun lopulla Marja-Leena Haapanen raahusti tylsistyneenä työkaverinsa Matin huoneeseen ja halusi keksiä elämäänsä uutta sisältöä. Matti kehotti ostamaan osakkeita. Aluksi ajatus tuntui vieraalta, mutta vähitellen kiinnostus heräsi ja Haapanen alkoi ottaa asioista selvää.

– Kun kerroin sijoituksistani myöhemmin esimiehelleni, arvostukseni nousi saman tien. On naisella päässä muutakin kuin huulipunaa, Haapanen nauraa muistellessaan 30 vuoden takaisia tapahtumia.

Haapanen muistaa lapsuudestaan, kuinka kylässä ollessa naiset ja miehet  vetäytyivät erilleen kahvin jälkeen. Siinä missä miehet puhuivat sijoituksista ja omistuksista, naiset juorusivat kylän asioista.

– Edelleenkin monessa perheessä mies hoitaa talousasiat. Silloin minulla nousee tukka pystyyn, sillä kyllä naiset osaavat hoitaa raha-asiat itsekin.

Haapanen haluaa omalla toiminnallaan kannustaa naisia sijoittamisen pariin. Hänen perustamansa Naisten Oma Pörssiklubi ja Sijoittajanaisten sparrausboxi tarjoavat vertaistukea ja tietoutta sijoittamisesta kiinnostuneille naisille. Lisäksi Haapanen kiertää tapahtumissa puhumassa sijoittamisesta selkokielellä.

– Ei pidä hävetä sitä, että on aloittelija, vaan liittyä rohkeasti mukaan sijoittajayhteisöihin. Muut auttavat ja neuvovat mielellään, Haapanen kannustaa.

Teksti: Hanna Leino
Kuva: Timo Porthan

Lue lisää Viisas Raha 8/2018 -lehdestä. Mikäli jatkossa haluat päästä lukemaan Viisas Raha -lehteämme, käy liittymässä Osakesäästäjien jäseneksi.