Sijoitusneuvonta kaipaa remonttia – erityisesti puolueettomuus puhuttaa

26.6.2018

Osakesäästäjien jäsenet tahtovat puolueettomia neuvoja ja enemmän tukea aloitteleville sijoittajille.

Neuvontapalveluita puuttuu erityisesti aloittelevilta sijoittajilta sekä henkilöiltä, joilla ei ole kovin paljon sijoitettavaa. Näin ajattelee puolet Osakesäästäjien jäsenistä, jotka osallistuivat sijoitusneuvonnan laatua luotaavaan kyselyyn huhtikuussa. Runsas neljännes kaipaa verotukseen liittyvää huolenpitoa, kuten muistutuksia sijoitustappioiden vähentämisestä.

Toive puolueettomasta sijoitusneuvonnasta ei enää ole vieno. Sitä haluaisi ostaa 40 prosenttia vastaajista. Selvitys ei kerro, minkä verran tai millä perusteella sijoittajat olisivat valmiit siitä maksamaan. Selvää on, että neuvonnan puolueellisuus ärsyttää. Runsas puolet sijoitusneuvonnan asiakkaista katsoo, että neuvojat ajattelevat enemmän työnantajansa kuin asiakkaidensa etua.

Ärtymys ilmenee myös neuvontapalveluiden käyttäjien antamista laatuarvioista: kaikki pankit jäivät kauas hyvistä arvosanoista, kun asiakkaat arvioivat neuvojien kykyä asettaa asiakkaan etu ykköseksi. Kriittisimpiä olivat naiset, mutta laatupisteet heikkenivät myös vastaajan iän lisääntyessä ja arvopaperisalkun kasvaessa.

Helena Ranta-aho

Kirjoitus on julkaistu Viisas Rahan numerossa 5/2018.