Silmäaseman kasvupanotukset näkyivät kannattavuudessa

8.3.2018

Silmäasema raportoi keskiviikkona (7.3.2018) tilinpäätöksensä. Yhtiön liikevaihto kasvoi vuonna 2017 yhteensä 118,3 miljoonaan euroon vuoden 2016 vertailukauden 101,3 miljoonasta eurosta. Silmäaseman oikaistu käyttökate sitä vastoin laski 1,6 prosentilla vuodesta 2016 ja oli 11,8 miljoonaa euroa.  Yhtiön oikaistu liiketulos oli sekin laskussa ollen vuonna 2017 6,5 miljoonaa euroa (2016: 7,2 miljoonaa euroa).

Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kuhmon mukaan vuosi 2017 oli merkittävää aikaa Silmäasemalle. Silmäasema-ketju kasvoi 19 liikkeellä ja yhtiön toiminta laajeni kansainväliseksi tammikuussa ostetun virolaisen Tallinna Optika-ketjun myötä. Lisäksi yhtiö listautui vuoden 2017 aikana Helsingin pörssin päälistalle.

Silmäaseman vuonna 2017 hakema kova kasvu vaikutti yhtiön kannattavuuteen negatiivisesti. Kannattavuutta painoivat erityisesti vuosina 2016 ja 2017 hankittujen ja avattujen uusien optisen kaupan myymälöiden suuri määrä ja niiden kannattavuustason odotettua hitaampi kehitys sekä sairaalaliiketoiminnan selvästi ennakoitua heikompi vuoden 2017 viimeinen vuosineljännes.

Silmäaseman hallitus esittää, että yhtiö ei maksa vuodelta 2017 osinkoa. Yhtiö arvioi sen liikevaihdon kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

Henri Huovinen, analyytikko OSKL