Talvivaara ja Pekka Perä

11.11.2013
Osakesäästäjien puheenjohtaja Timo Rothovius on ehdottanut, että Talvivaaran toimitusjohtajaksi valittaisiin Pekka Perän tilalle joku muu. Viimeaikaiseen julkiseen keskusteluun viitaten haluamme selventää, että emme halua Perää erotettavaksi Talvivaarasta.
Päinvastoin, Perällä on paljon osaamista ja ansioita erityisesti bioliuotusmenetelmään liittyen. Näitä avuja yritys voi toivottavasti jatkossakin hyödyntää, mikä olisi kaikkien, myös pienosakkeenomistajien, etu. Bioliuotusmenetelmän toimivuuteen tai toimimattomuuteen kilpistyy kysymys siitä, mikä on yrityksen potentiaali pitkällä tähtäyksellä, ja siihen me emme voi ottaa kantaa.
Yrityksen toimitusjohtajaksi olisi kuitenkin saatava henkilö, jonka puheisiin markkinat, pienosakkeenomistajat mukaan lukien, voivat luottaa. Esimerkiksi kevään 2013 osakeannilla yhtiö keräsi neljännesmiljardi euroa suurelta osin piensijoittajilta Perän luvatessa rahojen riittävän useaksi vuodeksi. Tarkoitus oli, että tänä aikana bioliuotusmenetelmän toimivuus voitaisiin todistaa.
Nyt, jo puolen vuoden kuluttua, yhtiön rahat ovat jälleen loppu ja yrityksen kassavirta on negatiivinen. Velkaa yritys tuskin saa lisää, joten yritys joutunee suuntamaan osakeannin ulkopuoliselle sijoittajalle, mikä liudentaa nykyisten osakkeenomistajien omistusta. Näin ollen nykyiset omistajat hyötyvät tulevaisuuden tuotoista, jos niitä tulee, selvästi vähemmän kuin vielä keväällä luvattiin.
Toivomme vilpittömästi, että Talvivaara saa rahoituksen järjestymään ja asiansa kuntoon. Se on meidän kaikkien yhteinen etu, kunhan rahoitusta ei hankita johtamalla sijoittajia harhaan.
Timo Rothovius
Osakesäästäjien Keskusliitto