Tampereen Sijoitusmessut 20 vuotta: sijoitushuumasta finanssikriisiin

12.4.2018

Jokakeväiset Sijoitusmessut saivat alkunsa 90-luvun lopulla, jolloin sijoittaminen kiinnosti ensimmäistä kertaa laajaa kansanosaa.

Miksi Tampereella ei ole sijoitusaiheisia messuja? Kysymys nousi rahoitusalan ammattilaisen Janne Laineen ja Tampereen Messuilla toimineen Harri Viljasen huulille joulun 1998 aikaan, kun he keskustelivat intohimostaan sijoittamiseen. Molemmat olivat mukana Tampereen Nuorkauppakamarissa, jonka puheenjohtajaan he päättivät ottaa yhteyttä. Asiat lähtivät etenemään sukkelasti, ja ensimmäiset sijoitusmessut järjestettiin huhtikuun 1999 alussa.

– Sijoittaminen oli tuolloin muotia. It-osakkeita jonotettiin kadulla, ja ensimmäisiä kertoja sijoittaminen kiinnosti laajaa kansanosaa, Laine kertoo.

Messut järjestettiin alkuun kaksipäiväisinä, ja periaatteisiin kuului ilmainen sisäänpääsy kävijöille. Tampereen Nuorkauppakamarin hyvän suhdeverkoston ansiosta kumppaneiksi saatiin Tampereen Kauppakamari ja Osakesäästäjien Keskusliitto, joka järjesti muilta paikkakunnilta jäsenilleen bussikuljetuksia paikan päälle.

Sijoitusmessut on järjestetty joka kevät jo 20 vuoden ajan. Vuoden 2008 finanssikriisi koetteli rahoitusalaa niin pahasti, että vuoden 2009 messujen perumista harkittiin vakavasti. Messut kuitenkin järjestettiin myös tuolloin, tosin historian pienimpinä.

Vuonna 2011 messujen projektipäällikkönä toimi nykyisin Taalerissa työskentelevä Klaus Sirén, joka ehdotti konseptin laajentamista arvopaperisijoituksista asunto- ja metsäsijoittamiseen.

– Asunnot olivat kasvattaneet kiinnostusta tuohon aikaan todella paljon. Konseptin laajentamisen myötä saimme lisää näytteilleasettajia, Sirén toteaa.

Tämän vuoden Sijoitusmessut järjestetään Tampere-talossa 8. toukokuuta. Tuttujen teemojen eli osakkeisiin, rahastoihin, talletuksiin, asuntoihin sekä metsään sijoittamisen lisäksi messuilla on tarjolla tietoa kryptovaluutoista ja joukkorahoittamisesta.

Veera Saloheimo 03/2018