Tuomo Katajamäki: Tiedä, mitä ostat

3.1.2019

Osakesäästämisen suosio kasvaa kurssiheilahteluista huolimatta. Huojunta luo myös mahdollisuuksia, Tuomo Katajamäki sanoo. Sijoittamisessa on hänen mukaansa tärkeintä, että ostaja tietää, mitä on ostamassa.

Osakesäästäjien uusi toimitusjohtaja Tuomo Katajamäki tarttuu liiton peräsimeen mielenkiintoisena aikana. Omaisuusarvot viilettävät vuoristorataa milloin Donald Trumpin twiittien, milloin Italian tuoreen hallituksen tempausten tahdissa.

– Pitkällä aikavälillä osakkeisiin sijoittaminen kestää joka tapauksessa vertailun mihin tahansa muuhun sijoitusmuotoon. Twiittien mukaan ei kannata hötkyillä. Mutta toisaalta, kurssien heilunta luo sijoittajalle myös mahdollisuuksia, Katajamäki sanoo.

Osakesäästäjät ovat perinteisesti suosineet suoraa sijoittamista pääasiassa pörssiyhtiöiden osakkeisiin. Rahastoihin ja erityisesti niiden hallinnointipalkkioihin on suhtauduttu kriittisesti. Sijoittajille on kuitenkin nykyisin tarjolla monipuolinen kirjo erilaisia instrumentteja. Katajamäki kallistuu suoran osakkeisiin sijoittamisen kannalle, mutta entisenä varainhoitajana ymmärtää myös uudempien
sijoitustuotteiden etuja.

– Tärkeintä on, että ostaja tietää, mitä on ostamassa. Suorassa osakkeisiin sijoittamisessa tämä ehkä sittenkin voi toteutua helpommin. Rahastosäästämiseen on toki tullut uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi ETF:t ovat matalan kynnyksen tapa aloittaa kansainvälinen sijoittaminen.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan Viisas Raha 10/2018 -lehdestä. Mikäli jatkossa haluat päästä lukemaan Viisas Raha -lehteämme, käy liittymässä Osakesäästäjien jäseneksi.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa @osakeliitto ja saa tuoreimmat julkaisut sijoittamiseen liittyen ensimmäisenä!

Teksti: Kimmo Kallonen
Kuva: Timo Porthan