Vastuuta vaaditaan yhä pontevammin

10.1.2019

Pääoman hankinta ilman asianmukaista vastuullisuusraportointia vaikeutuu, Nasdaq Nordicin toimitusjohtaja Lauri Rosendahl ennustaa.

Jos sijoittaja haluaa osallistua ilmastotalkoisiin, hän tarvitsee tietoa yritysten hiilijalanjäljistä. Niiden pitää olla pieniä tai ainakin selvästi pienempiä kuin toimialalla keskimäärin. Jos sijoittaja kantaa huolta työn teettämisestä epäinhimillisissä olosuhteissa, hän suosii yrityksiä, jotka osoittavat tuotantoketjujensa toimivan vastuullisesti. Korruptiosta tai rahanpesusta huolissaan olevat sijoittajat haluavat tietää, miten potentiaaliset sijoituskohteet pyrkivät väärinkäytöksiä torjumaan.

Kaikki edellä mainitut ovat vastuullisuuden osa-alueita, joista pörssiyhtiöt tarjoavat tietoa vaihtelevasti, joskin enemmän kuin koskaan ennen. Monet suuret sijoittajat vaativat yhä pontevammin laadukkaampia ja vertailukelpoisempia ESG-raportteja, jossa kuvataan yritysten toiminnan vaikutuksia ympäristöön (Environment) ja yhteiskuntaan (Social). Raportit sisältävät myös kuvauksen yhtiöiden hallinnosta (Governance).

Nasdaq Nordicin toimitusjohtaja Lauri Rosendahl, miten arvioit  vastuullisuusraportoinnin laatua Nasdaqin kauppapaikoilla Pohjoismaissa ja Baltiassa?

– Helsingin pörssissä on paljon yrityksiä, joiden vastuullisuusraportointi on ensiluokkaista. Jos laskuissa ovat mukana kaikki seitsemän markkinapaikkaamme, noin 90 prosenttia isoista yrityksistä (markkina-arvo yli miljardi euroa) tuottaa ESG-raportin. Suuria yrityksiä on listoillamme kuitenkin vain 170, kun taas keskisuuria ja pieniä yrityksiä on yhteensä 840. Niistä vain kymmenen prosenttia tuottaa vastuullisuusraportin.

Lue haastattelu kokonaisuudessaan Viisas Raha 10/2018-lehdestä.

Mikäli jatkossa haluat päästä lukemaan Viisas Raha -lehteämme, käy liittymässä Osakesäästäjien jäseneksi.

Seuraa Osakesäästäjiä somessa @osakeliitto ja saat tuoreimmat julkaisut ensimmäisenä!

Teksti: Helena Ranta-aho
Kuva: Nasdaq Nordic