YIT ja Lemminkäinen yhdistyvät, Lemminkäisen osake huimassa nousussa

19.6.2017

Rakennusalan yhtiöt Lemminkäinen ja YIT kertoivat maanantaina yhdistyvänsä. Yhdistyminen toteutetaan absorptiosulautumisena, jossa Lemminkäinen sulautuu YIT:hen. Yhdistymisen ansiosta uusi YIT on taloudellisesti vahva yhtiö, jonka kasvun ja kannattavuuden moottorina toimii kasvukeskusten kehittäminen.

Muodostuvan yhtiön yhdistetty liikevaihto on noin 3,4 miljardia euroa ja liikevoitto noin 85 miljoonaa euroa. Lemminkäisen osakkeenomistajat saavat sulautumisvastikkeena 3,6146 YIT:n uutta osaketta jokaista omistamaansa Lemminkäisen osaketta kohti, jolloin yhdistymisen toteuttamisen jälkeen YIT:n osakkeenomistajat omistavat yhdistyneestä yhtiöstä 60 % ja Lemminkäisen osakkeenomistajat 40 %.

YIT:n toimitusjohtaja Kari Kauniskankaan mukaan yhdistyminen on molemmille yhtiöille strategisesti tärkeä askel, joka mahdollistaa kasvamisen yhdeksi johtavista kaupunkikehittäjistä Pohjois-Euroopan rakentamisen markkinoilla. Kauniskangas uskoo uuden yhdistyneen yhtiön aktiivisen kehitystyön parantavan sekä asiakaskokemusta että yhtiön kilpailukykyä.

Yhdistymisen toteutuminen edellyttää vielä muun muassa kilpailuviranomaisen hyväksyntää sekä yhdistymisen hyväksymistä YIT:n ja Lemminkäisen ylimääräisissä yhtiökokouksissa, jotka on tarkoitus pitää 12.9.2017.

Kummankin yhtiön osake on ollut maanantaina vahvassa nousussa. Lemminkäisen osake noteerataan maanantaina iltapäivällä peräti noin 43,6 % nousussa. Sijoittajat ovat olleet myös vakuuttuneita yhdistymisen hyödyistä YIT:n näkökulmasta, sillä YIT:n osake on maanantaina iltapäivällä noin 5,8 % plussalla.

Henri Huovinen, analyytikko OSKL