YIT:ltä odotetun vahva tulos, asuntomyynti hyvää Suomessa ja CEE-maissa

27.7.2017

Rakennusalan yhtiö YIT kertoi torstaina vuoden toisen kvartaalin kehityksestä. Yhtiön toimialaraportoinnin vertailukelpoinen liikevoitto oli katsauskaudella 25,0 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli vastaavana aikana 20,2 miljoonaa. Toteutunut liikevoitto oli analyytikoiden ennusteiden mukainen. Liikevaihtoa YIT teki huhti-kesäkuussa 457,8 miljoonaa euroa (vertailukaudella 463,7 milj. €). Myös yhtiön tilauskanta pysyi varsin hyvällä tasolla ja oli 2565,7 miljoonaa euroa.

YIT:n segmenteistä erityisesti asuminen Suomi ja CEE onnistui kasvattamaan niin liikevaihtoa kuin oikaistua liikevoittoa, mikä kertoi Suomen ja CEE-maiden hyvästä asuntomyynnistä ja -kysynnästä. Myös YIT:n asuminen Venäjä-segmentti paransi menoaan ruplan vahvistuttua vertailukauteen verrattuna. Sitä vastoin YIT:n segmenteistä toimitilat ja infra kirjasi viime vuoden vertailukautta heikomman liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton. Syynä tähän oli YIT:n Tripla-hankkeen tuloutus.

YIT:n kanssa yhdistyvä Lemminkäinen kertoi myös torstaina vuoden toisesta kvartaalista. Yhtiön liikevoitto laski vertailukauden 21 miljoonasta eurosta 16 miljoonaan, koska Lemminkäisen päällystys-segmentin kauden aloitus lykkääntyi kylmän sään vuoksi.

Henri Huovinen / OSKL