YIT:ltä lähes odotettu Q4, liikevoitto-ohjeistus vuodelle 2017 pettymys

3.2.2017

Rakennusyhtiö YIT (linkki yhtiösivulle) raportoi perjantaina Q4-lukemansa. Yhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa edellisvuoden vertailukauden 468,5 miljoonasta eurosta 513,7 miljoonaan euroon (toimialaraportointi). Oikaistu liikevoitto nousi vastaavasti 28,7 miljoonaan euroon vertailukauden 16,6 miljoonasta eurosta.

YIT arvioi sen liikevaihdon kasvavan 0-10 % vuonna 2017 ja oikaistun liikevoiton olevan 90-105 miljoonaa euroa (toimialaraportointi). Yhtiön liikevaihto kasvoi 8 % vuonna 2016. Oikaistu liikevoitto oli vastaavana aikana 79,9 miljoonaa euroa.

YIT:n hallitus esittää 0,22 euron osakekohtaista osinkoa viime vuodelta, mikä olisi saman verran kuin vuodelta 2015. Osinkotuotoksi YIT:n perjantaisella osakekurssilla 6,865 euroa (klo 11.45) muodostuisi 3,2 %.

YIT:n osakkeella on perjantaina käyty kauppaa selvässä 7,7 prosentin (klo 11.45) laskussa tulosodotusten oltua viimeaikaisen kurssinousun myötä korkealla. Lisäksi yhtiön vuoden 2017 arvio liikevoitosta (90-105 milj. €) oli pettymys, sillä analyytikoiden konsensusodotus YIT:n liikevoitolle oli 112 miljoonaa euroa.

Henri Huovinen / OSKL