Vertaislaina tekee yksityissijoittajasta pankkiirin

19.2.2019

Vanhan vitsin mukaan pankin perustaminen on kannattavampaa kuin sen ryöstäminen. Vertaislainat tekevät jokamiehestä ja -naisesta pankkiirin, joka voi lainata rahaa valitsemilleen asiakkaille. Samalla vertaislainayhtiöt ryöväävät itselleen asiakkaita niin perinteisiltä pankeilta kuin pikavippiyhtiöiltä.

Toisensa tuntevat ihmiset ovat kautta aikain lainanneet rahaa toisilleen.

Airbnb:n ja Uberin tapaan finanssialan uudet jakamistalouden teknologiayhtiöt tuovat kysyjän ja tarjoajan väliin teknologisen alustan, jonka avulla lainaaja ja sijoittaja löytävät kätevästi toisensa.

Velka tai sijoitus jaetaan satoihin osiin, joten toisistaan tietämättömät yksityishenkilöt voivat vippailla keskenään tai yrityksille niin, että kukin on vain muutaman kympin velkaa toiselle, vaikka kokonaissumma olisi esimerkiksi 5 000 euroa.

Alustatalousmallin mukaisesti välittäjä voi toimia pankkina ilman pankkitaloa tai jopa ilman pankkitoimintalupaa.

Lainaaja.fi tarjoaa kohtuuhintaista rahoitusta palkansaajille jo saman päivän aikana. Olemme lähempänä pankkien tarjontaa kuin pikavippausta, josta meidät erottaa jopa 48 kuukauden maksuaika ja selkeästi vippejä matalampi korkotaso, sanoo Vertaislaina Oy:n toimitusjohtaja Sami Törmä.

Kun finanssiala digitalisoitui, katteet olivat alkuvaiheessa hyviä. Viisi vuotta sitten vertaislainojen korot liikkuivat jopa 40 prosentin tasolla. Palvelun yleistyessä keskimääräinen korkotaso on laskenut reiluun kymmeneen prosenttiin lainanottajien riskiluokituksen mukaisesti.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan Viisas Raha 1/2019 -lehdestä. Lehden saat itsellesi liittymällä osakesäästäjien jäseneksi tästä.

Teksti: Pekka Virolainen