Toimintakertomus 2014

Toiminnantarkastajat:
Jari Suni ja Timo Majuri
varalla Arto Savolainen ja Hannu Lakso

Yhdistyksen toiminta pyöri entiseen tapaan pitkälti sijoituskerhon tapaamisten ympärillä. Jäseniä informoitiin tapahtumista Osakeliiton kotisivulla, Viisas Raha-lehden paikallisyhdistysten ilmoitussivuilla sekä sähköpostitse.

Tammikuussa oli sijoituskerhon aiheena ”7 syytä romahdukseen”. Esitelmän piti oman yhdistyksen jäsen Pertti Löfgren ja esitys johti erittäin vilkkaaseen keskusteluun. Jäseniä oli paikalla 15.

Helmikuussa keskusteltiin Rautaruukin ja SSAB:n yhdistymishankkeesta. Yhdistyksen jäsen Hannu Lakso alusti. Paikalla oli 16 jäsentä.

Maaliskuussa oli sääntömääräinen kevätkokous, jonka jälkeen varapuheenjohtaja Risto Helanen piti  erittäin mielenkiintoisen esitelmän liittyen skandinaavisiin osakepoimintoihin. Paikalla oli 14 jäsentä.

Huhtikuussa Investors House Oy:n edustaja Petri Roininen esitelmöi aiheesta kiinteistösijoittaminen. Paikalla oli 17 jäsentä.

Toukokuussa esitelmän piti mielenkiintoisen yrityksen, biohajoavia ruuveja ja nauloja ortopedisiin leikkauksiin valmistavan Bioretec Oy:n edustajat tj. Simo Hietaniemi ja yrityksen aikanaan perustanut Pertti Törmälä. Yrityksen osakeanti oli juuri alkamassa. Paikalla oli 15 jäsentä.

Tämän jälkeen pidettiin kesätauko, ja ei kun odottelemaan syksyä ja kerhon tapaamisten jatkumista.

Elokuussa oli syksyn ensimmäinen tapaaminen kesän jälkeen. Keskusteltiin taloudellisesta tilanteesta yleensä, syksyn ohjelmasta ja yhteistyöstä Hyvinkään Seudun Osakesäästäjien kanssa ja heidän järjestämistään avoimista tilaisuuksista, joihin yhdistyksemme jäsenet voivat ilmoittautua. Paikalla oli 13 jäsentä.

Syyskuussa esitelmöi  Fundu Oy:n edustaja Miikka Liimatainen uusista alkavien yritysten rahoitusmahdollisuudesta. Fundu on kickstarter-tyyppinen kasvuyritysten alkurahoitusta (3-12 kuukautta) tarjoava yritys, joka hankkii rahoituksensa suoraan sijoittajilta. Paikalla oli 16 jäsentä.

Lokakuussa Jarno Lönnqvist piirsi meille kuvan siitä, millaiselta maailman talous näyttää vuonna 2030. Kasvavat taloudet ovat Kaukoidässä ja Afrikassa, joissa potentiaalia on vielä paljon, eli sijoituskartta muuttuu maantieteellisesti melkoisesti tulevien vuosikymmenten aikana. Paikalla oli 17 jäsentä.

Marraskuussa olimme Metsä Groupin vieraana hotelli  Vaakunan tiloissa. Esitelmän pääteema oli metsä sijoituskohteena. Paikalla oli 18 jäsentä.

Uutta vuoden aikana oli tiivistynyt yhteistyö Hyvinkään Seudun Osakesäästäjien kanssa. Tämä jatkuu Hyvinkään avoimina tilaisuuksina myöskin vuoden 2015 puolella sekä yhteisenä sijoittajaristeilyna keväällä 2015, johon osallistuu myös Keski-Uudenmaan Osakesäästäjät.

Vuodenvaihteessa yhdistyksellä oli 357 jäsentä.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne on vakaa, eikä yhdistyksellä ole velkaa.